LinkedIn może pomóc w rozwoju kariery i biznesu. Czy wiesz, jak go używać? Odkryj praktyczne wskazówki dotyczące budowania silnej osobistej marki na LinkedIn, w tym porady dotyczące tworzenia przekonującego profilu, publikowania angażujących treści i nawiązywania kontaktów z innymi specjalistami w swojej branży. To także kompleksowy przewodnik po skutecznym wykorzystaniu LinkedIn, zawierający wskazówki dotyczące optymalizacji profili, budowania silnej sieci kontaktów i tworzenia angażujących treści.
Znaczenie LinkedIn w biznesie
Czy wiesz, że LinkedIn jest starszy niż Facebooka i w tym roku obchodzi swoje 20 urodziny? LinkedIn ma ponad 900 milionów użytkowników, a według danych firmy, trzy nowe osoby dołączają co sekundę. LinkedIn to nie tylko platforma dla poszukujących pracy; to potężne narzędzie do budowania profesjonalnych sieci i promowania swojego biznesu, osobistej marki. Jest to również jedna z najważniejszych platform networkingowych, również w turystyce.
Darmowe funkcje profilu
Nigdy nie jest za późno, aby aktywnie zacząć go używać. Jeśli LinkedIn jest dla Ciebie nowością lub logujesz się na swoje konto rzadko, oto przegląd tego, co oferuje LinkedIn użytkownikom w 2023 roku:
- bezpłatny profil z banerem
- zdjęcie profilowe
- możliwość stworzenia CV z doświadczeniem zawodowym, umiejętnościami i wykształceniem
- możliwość prezentacji usług i ofert
- link do twojej strony internetowej i innych mediów społecznościowych
Ponadto LinkedIn umożliwia publikowanie postów, zdjęć, filmów i artykułów, tworzenie ankiet i wydarzeń oraz newsletterów. Możesz zarządzać swoim profilem jako prywatna osoba lub stroną firmy (Company Page) lub stroną marki (Showcase Page) w różnych rolach administracyjnych (Super Admin, Content Admin, Curator, Analyst).
Funkcje premium
LinkedIn oferuje również szereg innych funkcji w ramach płatnego LinkedIn Premium lub LinkedIn Sales Navigator, a także można przeprowadzać ukierunkowane kampanie płatne.
Na początku swojej przygody z LinkedIn warto poświęcić czas na optymalizację swojego profilu LinkedIn lub strony firmy, wypełniając wszystkie możliwe pola za pomocą słów kluczowych lub wzbogacając treść zdjęciami. Ułatwi to innym użytkownikom znalezienie Twojego profilu. Warto też zadbać o dedykowaną domenę profilu lub strony na LinkedIn.
Jeśli te zadania zostaną wykonane poprawnie, Google zaindeksuje je w swoich zasobach, a Twój profil na LinkedIn może pojawić się w pierwszych wynikach wyszukiwania w tym wyszukiwarkowym serwisie.
Funkcje profilu Twórcy
Inną opcją jest zmiana prywatnego profilu na profil twórcy. To daje dostęp do dodatkowych narzędzi i funkcji, takich jak wyświetlanie hashtagów na tematy, o których rozmawiasz, pokazywanie liczby obserwujących i sugestie nowych połączeń.
Dla twórców z 150 obserwującymi lub połączeniami dostępne będą inne narzędzia, takie jak wydarzenia audio (LinkedIn Audio Event), transmisje na żywo (LinkedIn Live) i publikowanie własnych newsletterów.
Reguła 90-9-1 również ma zastosowanie na LinkedIn
Na LinkedIn, podobnie jak na TikToku lub Instagramie, można znaleźć influencerów, chociaż lepiej nazywać ich influencerami B2B lub liderami opinii, aby odróżnić B2C od B2B.
90% oznacza, że 90 użytkowników jest biernych i tylko czyta, 9% tworzy i udostępnia nieregularnie treści, a tylko 1% regularnie publikuje wysokiej jakości treści.
Przeczytaj też na blogu:
- Co to jest ChatGPT i co można dzięki niemu zrobić
- Jak założyć konto na LinkedIn
- Lista Eventex 100 najbardziej wpływowych osób w branży MICE
Budowanie sieci kontaktów
Jak zbudować sieć kontaktów na LinkedIn? Istnieją trzy sposoby na bezpośrednie wysyłanie wiadomości do innych użytkowników.
- Pierwszym sposobem jest wysłanie zaproszenia do połączenia z wiadomością przedstawiającą siebie.
- Drugim sposobem jest prośba o połączenie, a po zaakceptowaniu zaproszenia można wysłać wiadomość.
- Trzecim sposobem jest płatna usługa premium, która pozwala na wysłanie kilku wiadomości do skrzynki odbiorczej dowolnej osoby związanej z jej profilem.
Po zaakceptowaniu zaproszenia, zalecam nie wysyłać ofert, ale budować wizerunek eksperta, publikując wartościowe treści, uczestnicząc w dyskusjach na innych profilach i stronach, aktywnie uczestnicząc w dyskusjach grupowych lub śledząc hashtagi. Profesjonalna aktywność na LinkedIn wymaga konsekwencji, cierpliwości i planu. To nie jest sprint na 100 metrów, ale raczej maraton. Lepiej budować relacje w dłuższej perspektywie, aby później zdobyć klientów.
Warto wspomnieć, że gdy nawiążesz nowy kontakt z kimś na LinkedIn, automatycznie stają się oni obserwującymi Twojego profilu. W przeciwieństwie do Instagrama, LinkedIn nie jest nasycony twórcami, więc łatwiej zdobyć nowych obserwujących niż na innych platformach. Za każdym razem, gdy polubisz lub skomentujesz post kogoś innego, oryginalny post również pojawi się w wiadomościach Twoich obserwujących.
Działa to również w drugą stronę – gdy inni polubią Twoje posty, możesz dotrzeć do obserwujących Twoich obserwujących, poszerzając zasięg swojego wpływu.
Eksperymentowanie z różnymi rodzajami treści
Jakie treści publikować na LinkedIn? Z doświadczenia wynika, że posty z zdjęciami ludzi są najpopularniejsze, ale nie ma reguł co do tego, co przyciągnie uwagę widzów i jakie posty zostaną udostępnione przez algorytm platformy.
Ważne jest, aby reakcje pod postem (lajki, komentarze, udostępnienia) pojawiały się jak najszybciej, ponieważ zwiększa to szansę na duży zasięg. Warto eksperymentować z postami zawierającymi tylko tekst, linki do stron internetowych, wideo lub ankiety. Istnieje wiele mitów na temat tego, co działa i czego nie robić na LinkedIn, ale to raczej temat na oddzielny artykuł, aby je obalić.
Mierzenie efektów działań na LinkedIn
Jak mierzyć skuteczność działań na LinkedIn? Możesz skorzystać z wbudowanych funkcji analitycznych platformy, które dostarczą wiele ważnych parametrów. Warto również spróbować narzędzi takich jak Shield App. Ostatnio firma Sotrender ogłosiła, że zamierza dodać LinkedIn do swojej platformy.