Targi IBTM World 2020 w Barcelonie wirtualnie

Brak komentarzy

Ten rok pod wieloma względami jest wyjątkowy. Sami to wiecie i doświadczacie. Szczególnie nasza branża MICE, ważna część turystyki i gospodarki, jest na skraju przetrwania. Mam nadzieję, że pomimo wszystkich podejmowanych decyzji lub zaniechanych działań przetrwamy ten trudny czas.

Jak zazwyczaj targi branży MICE IBTM World w Barcelonie pod koniec każdego roku były dla nas okazją do podsumowań i planowania kolejnych lat. To czas spotkań i poznawania trendów w przemyśle spotkań. Relacja z targów IBTM w Barcelonie z czasów przed pandemią, tak było wcześniej.

Targi IBTM w Barcelonie jakie znamy
Targi IBTM w Barcelonie jakie znamy. Tutaj z moim przyjacielem Davidem Benitezem.

W tym roku zostaliśmy zmuszeni przez sytuację pandemiczną do udziału w tych targach wyłącznie w formie online, zazwyczaj z naszych domów przed ekranem komputera czy smartfona. Słyszałem różne opinie na temat zastosowanej platformy i wierzę, że każdy z nas osiągnął wyznaczone cele.

Z mojej perspektywy, człowieka internetów, to też ogromna szansa na nowe działania i projekty. To również wyzwanie dla wielu organizacji i osób z branży MICE w Polsce. Internet odgrywa obecnie bardzo ważną rolę w komunikacji. Jak pisałem wcześniej ostatnio dołączyłem do zespołu WORD of MICE gdzie zajmujemy się Influencer Marketingiem B2B, głównie dla partnerów z branży MICE – hoteli, biur kongresów i konferencji (Convention Bureau), destynacji turystycznych.

IBTM Instagram Live Q&A

W tym roku mogłem spotkać się z przedstawicielami branży MICE między innymi podczas Instagram Live Q&A na profilu instagramowym @IBTMEvents. Wspólnie z Mariska Kesteloo, założycielką Word of MICE, opowiadaliśmy i odpowiadaliśmy na pytania związane z influencer marketingiem. Mariska przedstawiła zagadnienia ze strategicznej perspektywy oraz planowania kampanii. Ja miałem okazję opowiedzieć o kampaniach influencerskich z punktu widzenia influencera i twórcy contentu (tak, to słowo, trudno znaleźć polski odpowiednik). To było dla nas nowe doświadczenie i możliwość dotarcia w nowy sposób do przedstawicieli branży MICE podczas targów.

Wiecie, że uwielbiam Instagram. Natomast trzeba też wiedzieć, że treści tam publikowane żyją stosunkowo krótko. Szczególnie publikowane w formie filmów na Instagram Live. Dlatego poniżej chciałem przekazać Wam o czym opowiadałem na Instagramie IBTM Events.

Instagram Live na targach IBTM
Przygotowania do Instagram Live

Dlaczego firmy z branży MICE powinny współpracować z influencerami?

Nasza branża MICE zbudowana jest na zaufaniu i długoterminowej współpracy. Za tymi wszystkimi kontami w mediach społecznościowych, hashtagami są ludzie, przynajmniej większość z nich… (mam na myśli boty, fałszywe konta).

Zanim zacznie się współpracę z influencerem warto zobaczyć na LinkedIn jego karierę zawodową i sieć, którą zbudował przez lata pracy w hotelach, agencjach eventowych, obiektach konferencyjnych, mediach czy organizacjach takich jak convention bureau. Jak Mariska wspomniała wcześniej, osoba, którą rozważamy do kampanii marketingowej B2B, powinna mieć przynajmniej 5 letnie doświadczenie w tej branży.

Media społecznościowe to narzędzie dzięki, któremu możemy dotrzeć do szerszej publiczności. Jeśli za nazwą profilu na Instagramie, Twitterze czy LinkedInie nie ma osobowości, kreatywności, zaangażowanej społeczności i doświadczenia MICE – B2B Influencer Marketing nie zadziała.

Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, branża MICE potrzebuje marketingu online i influencerów, aby wprowadzić te elementy do swoich strategii i planu komunikacji marketingowej. Teraz rywalizujemy na poziomie uwagi użytkowników i czasu przez nich spędzonego w internecie. Destynacje przygotowują plany działania na czasy obecne i post-pandemiczne. Zauważyłem dużą niepewność, co jest zrozumiałe w obecnej sytuacji. Jest wiele i będzie jeszcze więcej wydarzeń online i / lub hybrydowych. Wszyscy chcielibyśmy cofnąć się do czasu przed pandemią. Nie jestem do końca pewien, czy to możliwe, powinniśmy przygotować się nową normalność.

Jak radzą sobie influencerzy i branża MICE

Influencerzy bardzo szybko dostosowali się do nowej sytuacji. Poprawili swoją obecność w Internecie, zaoferowali komunikację online (webinaria, spotkania na Instagramie, Live na Facebooku itp.)  produkty / usługi online, co zaowocowało wzrostem ich publiczności. Społeczność stała się jeszcze bardziej zaangażowana przez co również wartość Influencerów wzrosła.

Firmy z naszej branży mogą się wiele nauczyć od influencerów. Szczególnie te, które nie są tak „cyfrowe” i przez lata polegały na kontaktach personalnych, face to face. W erze koronawirusa firmy mogą dowiedzieć się, jak utrzymywać kontakt z odbiorcami i jak docierać do nowych lub potencjalnych klientów online. Jeśli się szybko tego nie nauczą dla wielu może to oznaczać koniec działalności.

Czy wiecie, że wiele punktów informacji turystycznych czy organizacji turystycznych z początkiem kwietnia zostało zamkniętych w Wielkiej Brytanii? W UK rok podatkowy rozpoczyna i kończy się w kwietniu. Taka decyzja finansowa została podjęta przez brytyjską branżę turystyczną. Nie tylko ich biura są zamknięte, ale również ustała wszelka informacja dla turystów czy kominikacja na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Ostatni post na Instagramie Visit Cambridge pochodzi z 3 kwietnia, czyli chwilę przed zamknięciem roku podatkowego w UK. Ostatni post Convention Edinburgh na LinkedInie został opublikowany 6 miesięcy temu ….

Cz wiecie również, że w Belgii ponad 30 osób z branży MICE popełniło samobójstwo? Wspominam Wam o tych wydarzeniach też dlatego abyśmy widzieli nasze problemy w szerszej perspektywie. Nie tylko w Polsce jest ciężko i postarajmy się docenić i zauważyć co nam się udaje zrobić.

Szczerze mówiąc, z niecierpliwością czekam na kampanię influencer marketingu, w której zobaczę przedstawiciela czy influencera branży MICE podróżującego do określonego regionu, miasta, centrum kongresowego czy hotelu. Dzięki doświadczeniom udostępnionym przez twórcę treści online dowiedziałbym się więcej o środkach bezpieczeństwa w podróżach lotniczych, wdrożonych regulacjach Covid19 w miejscu docelowym i jak suppliers (hotele, centra kongresowe, agencje eventowe) dostosowali się do nowej sytuacji. Chciałbym zobaczyć i usłyszeć inspirujące historie. Dałoby to informacje tak potrzebne przy planowaniu przyszłych wydarzeń.

W Singapurze właśnie z powodzeniem zorganizowano TravelRevive, pierwsze światowe targi w regionie Azji i Pacyfiku podczas COVID-19! Dodatkowo kilka dni temu ogłoszono, że Światowe Forum Ekonomiczne w Davos zostaje przeniesione do Singapuru. World Economic Forum zorganizowane zostanie nie w Szwajcarii a w Azji w dniach 13 -16 maja 2021 roku. Singapur staje się najbezpieczniejszą destynacją MICE.

Singapur 2021 najbezpieczniejsza destynacja MICE
Z Davos do Singapuru. Azja bezpieczniejsza od Europy dla organizatorów targów, konferencji i kongresów. SingapoReimagine

Co influencer może zrobić dla branży MICE i turystycznej

W tej chwili jest tak wiele opcji. Obecnie można zauważyć wiele nowych funkcji na platformach społecznościowych. LinkedIn wprowadził  Stories, Twitter odpowiedział formatem Fleets , Instagram konkurując z TikTokiem uruchomił Reels i coraz bardziej skupia się na sprzedaży produktów poprzez łączenie profilu z platformami shoppingowymi.

Przy kampanii influencer musi wybrać najlepsze rozwiązania i dostosować się do potrzeb i oczekiwań klienta. Niektórzy oczekiwaliby przygotowanie postów na bloga, które zapewnią długotrwałą ekspozycję w wynikach wyszukiwania Google, niektórzy będą szukać szybkiej kampanii nastawionej na szybką sprzedaż, jeszcze inni będą oczekiwać unikalnych pomysłów, które uwzględnią w sobie filozofię Legacy czy Green Events.

Moim zdaniem rola influencera  to nie tylko planowanie i przeprowadzenie kampanii marketingowej, ale także pomoc i wsparcie w  podniesieniu umiejętności cyfrowych zespołu convention bureau lub innych podmiotów w branży MICE i szeroko rozumianej turystyce.

To co ja oferuję to na przykład prowadzenie warsztatów online lub szkoleń jak wykorzystać nowe funkcje mediów społecznościowych do celów promocji firmy lub celów osobistych w budowaniu personal brandingu online. Influencer może podzielić się najlepszymi praktykami, uczyć uczestników szkolenia online z własnego doświadczenia. Podzieli się wiedzą jak tworzyć unikalne treści wizualne (zdjęcia, filmy, teksty).

Content creator (wolę to słowo od influencera) to osoba, która pracowała latami w tej dziedzinie i może opowiedzieć o swoich sukcesach i również o porażkach. Lepiej uczyć się z błędów popełnianych przez innych niż na swoich. Takiej wiedzy nie znajdzie się w podręcznikach akademickich, Social Media zmieniają się tak szybko. Wiedza „człowieka internetów” pomoże zespołowi lepiej się komunikować i tworzyć bardzo angażujące treści w Social Media. To pozwoli budować przewagę konkurencyjną i zdobywać nowe „digital skills” przez pracowników, które okazują się niezbędne w nowej rzeczywistości.

Jak firma mierzy sukces kampanii marketingowej z influencerem?

W B2B sytuacja wygląda inaczej niż w B2C. Patrzymy długoterminowo. Dobra wiadomość jest taka, że działania podejmowane przez influencerów możemy mierzyć za pomocą szeregu narzędzi. To zależy również od celów, które zostały ustalone przed utworzeniem kampanii. Nie chodzi tylko o liczby i wskaźniki choć oczywiście one są ważne. Podczas kampanii chcemy stworzyć rozmowę, relację z naszą publicznością i zbudować pozytywny wizerunek oraz zaufanie tak potrzebne we współpracy.

B2B Influencer Marketing Instagram Live
B2B Influencer Marketing Instagram Live IBTM 2020

Czy możesz podać kilka przykładów prac, które zrobiłeś jako influencer?

Zacząłem prowadzić swój Instagram 10 lat temu, na Twitterze jestem aktywny jeszcze dłużej. Bardzo cenię LinkedIn, w Polsce bardzo ważną platformą do komunikacji na poziomie zawodowym ciągle jest Facebook.

Przez lata współpracowałem z wieloma markami / klientami / partnerami zarówno w Polsce jak i zagranicą. Relacjonowałem wydarzenia w Social Media, robiłem przejęcia kont Social Media (take-over) i konsultowałem wiele projektów online. W tym czasie tworzyłem unikalne treści przed, w trakcie i po eventach. Tutaj więcej szczegółów współprace z markami w kampaniach influencerskich.

Zawsze chcę pokazać miejsce docelowe, hotel lub wydarzenie z innej perspektywy. Na przykład możesz oczekiwać ode mnie wysokiej jakości zdjęć i krótkich filmów zrobionych smartfonem lub iPadem i bardzo szybko udostępnionych na kanałach Social Media. Będzie to doskonała treść (digital content) z wydarzenia lub destynacji w czasie rzeczywistym.

Z drugiej strony (w dłuższej perspektywie) chcę poświęcić więcej czasu na obróbkę moich zdjęć i nadanie im perfekcyjnego wyglądu. Chcę udostępnić zdjęcie pięknie zaprojektowanej klatki schodowej w hotelu lub miejscu konferencyjnym, perfekcyjne odbicie tafli wody hotelowego basenu, lokalny targ rano podczas spaceru przed konferencją czy idealne zdjęcie śniadania lub innego posiłku zrobione w stylu flatlay. Chcę uzyskać obraz znanych miejsc w niecodzienny sposób.

W tym tygodniu prowadziłem szkolenie online z Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej z tematu Instagram i fotografia mobilna w promocji turystycznej. Dla nas wszystkich było to cenne doświadczenie.

Ludzie są sercem naszej branży, dlatego fotografuję także moich kolegów i koleżanki z hoteli, obiektów konferencyjnych, pracowników firm incentive czy przewodników turystycznych. W branży MICE prowadzimy interesy z ludźmi i chcemy wiedzieć, kto stoi za mailami i telefonami, czy wspomnianymi wcześniej @ na profilach społecznościowych. Byłoby fantastycznie spełnić swoje marzenie i stworzyć serię wywiadów i zdjęć z moimi znajomymi z branży MICE w Polsce lub w globalnym projekcie.

Innym przykładem jest to, co robimy z Mariską Kesteloo. Mariska stworzyła B2B Influencer Marketing Chat Series na Zoomie podczas pierwszego lockdownu wiosną 2020. 10 wywiadów zostało opublikowanych także w formie podcastu. Od listopada prowadzimy drugą serię rozmów B2B Influencer Marketing Chat Series i teraz chcemy wartościowe treści z nadchodzących webinariów przenieść do kolejnych podcastów, a wszystkie rozmowy opublikować również jako serię postów na blogu. Zainteresowanym mogę polecić idealne narzędzie służące do przetworzenia nagrania audio w tekst.

Podsumowanie targów IBTM 2020

Znacie hashtagi tegorocznej edycji IBTM World? Jeśli chcieliście dołączyć do dyskusji w mediach społecznościowych mogliście używać hashtagów #ibtm #ibtwmworld #ibtmworldvirtual #MeetMore 

Wieczorem w czwartek, czyli w ostatni trzeci dzień wirtualnych targów IBTM, właśnie przygotowuję finalny raport dotyczący komunikacji w Social Media. Jestem ciekaw w jakich kanałach prowadziliście głównie komunikację swoich marek i kto z Was był najaktywniejszy. Jak zwykle w takich przypadkach nieoceniona jest pomoc Brand24.

ibtm ibtmworld meetmore ibtmworldvirtual
Analiza fraz ibtmworld meetmore ibtmworldvirtual oraz ibtm na Brand24
brand24 analiza influencer
Najaktywniejsi użytkownicy w komunikacji Social Media podczas targów IBTM
IBTM analiza komunikacji Social Media Brand24
Brand24 pozwala na analizę kontekstu dyskusji podczas wydarzeń online

Influencer Marketing 2021

Końcówka roku jest bardzo obiecująca z nowymi projektami na 2021 rok. Według raportu firmy Onalytica Influencer Marketing w czasach pandemii zanotował na wielu polach wzrosty a rok 2021 zapowiada się jeszcze lepiej. Zachęcam do przeczytania raportu. Do ściągnięcia  Badania 2020: obecny stan i przyszłość marketingu B2B influencerów.

Dziękuję i chętnie odpowiem na Wasze pytania związane z IBTM 2020 oraz influencer marketingiem. Trzymam za Was kciuki. Najlbliższe miesiące będą kluczowe dla naszej branży. Mam nadzieję, że zobaczymy się w Barcelonie na IBTM World 2021.

Tagi: IBTM, influencer, influencer marketing

Na blogu przeczytasz również o

influencers live wroclaw konferencja online influencer marketing

Influencers LIVE Wrocław 2020 – pech czy szczęście?

W ostatnim czasie cały świat zetknął się z zamieszaniem związanym z pandemią, ale moje życie nie tylko wirus wywrócił do góry nogami. Od trzech lat zmagamy z poważnymi problemami zdrowotnymi mojej Żony. W tym całym zamieszaniu staram się jednak znaleźć…
Jarosław Marciuk

Nowe wyzwania – Influencer Marketing WORD of MICE

Czas na nowe wyzwanie w tej bezprecedensowej erze koronawirusa. Dołączam do międzynarodowego zespołu WORD of MICE tworzonego przez Mariskę Kesteloo z Holandii. Pełen energii i nowych pomysłów. Podczas pierwszego lockdownu byłem jak wielu z nas zdezorientowany, apatyczny, pełen negatywnych myśli.…
bloger MICE branża w Polsce eventprofspl

MICE linki #1 wiadomości z grudnia

Co to są MICE linki Pod koniec grudnia uruchamiam MICE linki, czyli regularne podsumowania miesiąca ze świata turystyki, hotelarstwa oraz przemysłu spotkań i konferencji. Ponieważ interesują mnie dwa światy, turystyka i social media, w podsumowaniu znajdą się także informacje o…
Szkolenie online z Instagrama fotografii mobilnej
MICE linki #1 wiadomości z grudnia