Co to był za szalony tydzień. Oddanie sklepu internetowego dla blogerki kulinarnej w Londynie, Instagram Live Q&A podczas wirtualnych targów IBTM oraz nasz cykliczny B2B Influencer Marketing Chat Series na Zoomie, tym razem na temat TikToka. Co jeszcze?
Wczoraj miałem okazję poprowadzić pierwsze szkolenie online fotografia mobilna i Instagram w promocji turystycznej. Szkoleń o Instagramie przeprowadziłem już dziesiątki i wspólnie z Alicją przeszkoliliśmy tysiące osób z branży turystycznej (nasze warsztaty i szkolenia). Mimo to szkolenie przez internet to zupełnie inne doświadczenie – zarówno dla trenera i uczestników szkolenia.
Dla kogo szkolenie z fotografii mobilnej
Dziękuję za zaproszenie do poprowadzenia szkolenia online dla Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. To było pierwsze takie przedsięwzięcie ROTu w tym regionie Polski. Zajęcia przeznaczone były dla pracowników branży turystycznej województwa lubelskiego i użytkowników smartfonów, którzy chcą poznać możliwości robienia zdjęć telefonem oraz korzystania z tej możliwości w codziennym życiu, w podróży oraz promocji turystycznej. W szkoleniu wzięło udział ponad 30 osób.
Cele szkolenia online z Instagrama
Postawiliśmy sobie następujące cele szkoleniowe do zrealizowania podczas dwugodzinnego szkolenia online.
- Poznanie możliwości jakie oferują współczesne telefony
- Zdobycie nowych umiejętności przez pracowników informacji turystycznej regionu lubelskiego
- Inspiracja to tworzenia nowego, unikatowego contentu (znów to słowo) do Social Media i strony internetowej danej destynacji turystycznej
- Poznanie możliwości jakie oferuje aplikacja Instagram
- Integracja uczestników całego kursu
Szkolenie online
Szkolenie było prowadzone na platformie Zoom. Dziękuję za wsparcie techniczne Lubelskiego Centrum Konferencyjnego. Spotkań na Zoomie prowadziłem już wiele i w wielu uczestniczyłem, ale tym razem chcieliśmy jeszcze bardziej uatrakcyjnić to wydarzenie online. Zdjęcia na slajdzie celu szkolenia wybrałem specjalnie. To szkolenie miało zaskoczyć i miało dodać wszystkim skrzydeł, powiewu energii i motywacji do kolejnych działań, pomimo obecnej sytuacji w turystyce.
Przy okazji, na zdjęciu widać jedno z moich ulubionych miejsc w Cambridge, do którego zabierałem turystów. To ściana Muzeum Zoologicznego Uniwersytetu w Cambridge im. Sir Davida Attenborough. Po remoncie muzeum utworzono taką piękną ścianę z cudownym wzorem. Ścianę nazwałem Instagamers Wall i cieszyła się dużym powodzeniem wśród turystów podczas organizowanych przeze mnie wycieczek i sesji fotograficznych Cambridge PhotoWalk.
W przypadku szkolenia w Lublinie szczególnie zależało nam na utrzymaniu zaangażowania uczestników. Początkowo wizja dwugodzinnego szkolenia przed ekranem komputera wyglądała nieciekawie. Szczególnie, że szkolenia prowadzone przeze mnie o Instagramie i fotografii mobilnej są bardzo aktywne. Podczas szkoleń w świecie rzeczywistym mogę pokazać jak robić zdjęcia i razem później w sali szkoleniowej lub podczas spaceru wyciągamy telefony i robimy zdjęcia. Ale jak podczas szkolenia online przełamać tę barierę ekranów?
Na szczęście podczas pierwszego lockdownu wiosną brałem aktywny udział w warsztatach na Zoomie z moimi przyjaciółmi z Cocoa Content Cocktails z Barcelony. Udało mi się wprowadzić kilka elementów Meeting Design, aby zaaktywizować uczestników szkolenia i uczynić je ciekawym doświadczeniem. Po liczbie komentarzy na czacie i interakcji na Zoomie wydaje mi się, że udało się nam nawiązać dobrą relację z uczestnikami i ograniczyć znacząco bariery szkolenia w formie online.
Program szkolenia z Instagrama
Program szkolenia z Instagrama i fotografii mobilnej był ambitny i zawierał wiele tematów:
- Najlepszy aparat fotograficzny to ten, który mam przy sobie – telefon
- Złote zasady fotografii
- Fotografia architektury – od ogółu do szczegółu
- Fotografia natury – jak pokazać zwykłe rzeczy w niezwykły sposób
- Fotografia portretowa – selfie, zdjęcia rodzinne, kreatywne portrety
- Fotografia kulinarna – jesz to co widzisz
- Sztuczki i triki w fotografii mobilnej
- Aplikacje na telefonie do robienia zdjęć
- Aplikacje z Apple Store i Google Play do edycji zdjęć na smartfonie
- Przechowywanie zdjęć w telefonie i komputerze, serwisach chmurowych
- Dzielenie się zdjęciami w Internecie (Facebook, Instagram, Flickr, Google Maps)
- Instagram – fotograficzny serwis społecznościowy i jego nowe funkcje (Stories, Reels, IGTV)
- Jak analizować statystyki na Instagramie
- Bezpieczeństwo na Instagram- kradzież kontai zabezpieczenie dwuskładnikowe
- Wydruk zdjęć zrobionych smartfonem – wystawa fotograficzna i konkursy fotograficzne
- Tworzenie albumów, fotoksiążek, magnesów i innych wydruków do sprzaży w punkcie informacji turystycznej
W większości udało się go zrealizować. Na co zabrakło czasu?
Wyświetl ten post na Instagramie
Nie zdążyłem podłączyć ekranu smartfona do Zooma i prezentować Instagrama z poziomu aplikacji. Testowaliśmy to przed szkoleniem i wszystko działało dobrze. Na Zoomie oprócz wykorzystania kamerki czy dzielenia się ekranem można również pokazać ekran smartfona czy tabletu. Polecam tę funkcję Zooma, będę z niej korzystał na kolejnych szkoleniach.
Praktyczne przykłady
Przygotowałem wiele materiałów na szkolenie. Wszystkie prezentowane na szkoleniu zdjęcia zostały wykonane na telefonie oraz edytowane na telefonie przez mnie. Zależało mi na autentyczności i pokazaniu jakie możliwości niesie fotografia mobilna oraz edycja zdjęć na aplikacjach zainstalowanych na smartfonie.
Trochę śmiesznie wyglądało jak pokazywałem przed kamerą komputera jak trzymać smartfon podczas robienia zdjęcia czy jak zrobić pionowe zdjęcia panoramiczne. Najważniejsze jednak, że udało się przekazać triki mobilnego fotografa i mam nadzieję, że zostaną one wykorzystanie przez uczestników szkolenia.
Chyba nie zadałem zbyt wiele pracy domowej uczestnikom szkolenia 😉 Chciałem, aby spojrzeli na otaczającą ich rzeczywistość w nowy i kreatywny sposób.
Opinia o szkoleniu
Dziękuję bardzo Pani Dyrektor LROT za List referencyjny, który otrzymałem. Opinia organizatorów szkolenia i uczestników jest dla mnie bardzo ważna.
Pan Jarosław Marciuk, właściciel Duolook Media i współpraowadzący bloga Duolook, w dniu 9 grudnią 2020 r. przygotował i z pełnym profesjonalizmem oraz zaangażowaniem przeprowadził szkolenie nt. „Zasad tworzenia i przygotowywania fotografii mobilnej do publikacji w mediach społecznościowych”.
Szkolenie było skierowane do pracowników punktów informacji turystycznej województwa lubelskiego. Pan Marciuk przygotował interesującą i merytoryczną prezentację zawierającą wiele przykładów dobrych praktyk wykorzystywanych na różnych portalach społecznościowych.
W trakcie szkolenia online angażował uczestników do aktywności i wymiany doświadczeń. Szkolenie zostało przeprowadzone w sposób kreatywny, kompetentny oraz w miłej atmosferze, dzięki czemu uczestnicy w znaczny sposób wzbogacili swoją wiedzę na temat fotografii mobilnej.
W związku z powyższym polecamy pana Jarosława Marciuka jako kompetentnego, fachowego i rzeczowego partnera do współpracy.
Więcej o internetowym projekcie szkoleniowym w Lublinie
Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna zorganizowała szkolenie pt. „Turysta w sieci – skuteczna komunikacja poprzez portale społecznościowe”. Projekt online powstał we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną. Szkolenie obyło się się w formie online na platformie Zoom w dniu 9 grudnia 2020 r. (środa) w godzinach 10:00-15:00. Udział w szkoleniu był bezpłatny a uczestnikami spotkania byli pracownicy punktów informacji turystycznej z województwa lubelskiego.
Ponad pięć godzin szkolenia przed komputerem to wyzwanie dla uczestników i prowadzących. Tak wyglądał nasz program.
- Powitanie i rozpoczęcie szkolenia. Paweł Wójcik – Prezes Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej
- Pani Dorota Lachowska, Dyrektor Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, przedstawiła temat Pracownik informacji turystycznej wobec potrzeb współczesnego turysty
- Drugi w kolejności byłem ja z tematem Zasady tworzenia i przygotowywania fotografii mobilnej do publikacji w mediach społecznościowych.
- Dzień zakończył Marcin Nowak – Gdziewyjechać.pl – Wędrowne Motyle prezentacją Jak pisać żeby nas czytano – content marketing turystyczny, strategia i dystrybucja treści.
Moim zdaniem całość szkolenia stanowiła spójną całość i mam nadzieję, że wszyscy zainspirowaliśmy lubelską branżę turystyczną do działań w internecie. Cieszę się, że mogłem przekazać moją wiedzę i doświadczenie w jednym z moich ulubionych regionów w Polsce. Mam nadzieję, że kiedyś spotkamy się i popstrykamy telefonami w plenerze. Branża turystyczna ma przyszłość, na razie działamy online. Wkrótce turyści wrócą i już dziś powinniśmy ich inspirować do planów wyjazdowych, zdjęciami chociażby. Trzymajcie się!
Jeśli spodobało Ci się to szkolenie, napisz do mnie. Chętnie poprowadzę zajęcia online dla twojej organizacji lub firmy. Organizuję też zajęcia i konsultację indywidualne z Instagrama. Kontakt.
Aktualizacja
Cztery lata później przyjechałem do Lublina i z smartfonem przez dwa dni zwiedzałem i fotografowałem miasto. Było cudownie, Lublin bardzo się zmienił.