Po raz pierwszy, i mam nadzieję ostatni, targi IBTM World w Barcelonie odbywały się w tym samym czasie co Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej.
Stracona szansa czy samobój?
Można powiedzieć, że taka wyjątkowa sytuacja miała marketingowy potencjał, ale zapewne ze względu na liczne kontrowersje związane z FIFA World Cup 2022 w Katarze żadne z narodowych stoisk nie zdecydowało się z tej opcji, które zwróciłoby uwagę uczestników wydarzenia.
Tym nie mniej można było dostrzec kilka piłkarskich akcentów w Fira Barcelona. Odwiedzający stoisko Wysp Owczych nosili niebieski piłkarskie koszulki, na stoiskach Danii, Chorwacji i Brukseli oglądano zaś mecze tych drużyn trzeciej rundy fazy grupowej. Czasem słychać było okrzyki kibiców. Słyszałem nawet taki komentarz, że w końcu wykorzystano potencjał kilkuset calowych ekranów i przez ponad 90 minut wszyscy patrzyli w jednym kierunku z wypiekami na twarzy.
Z jednej strony szkoda, że mecz Polska – Argentyna rozpoczął się o godzinie 20:00, czyli już po zamknięciu targów, z drugiej strony może to i dobrze…
Najlepsze stoiska narodowe na targach
Najciekawsze i najbardziej funkcjonalne w mojej opinii w tym roku były stoiska Węgier, Japonii, Brazylii i Katalonii.
Jak zwykle jestem zauroczony stoiskami targowymi Słowenii, Irlandii (miękki, zielony dywan przypominający trawę i jak zwykle ich śmieszna owca) oraz naszych nadbałtyckich przyjaciół z Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii.
Uwagę bez wątpienia przyciągało ogromne zdjęcia kangura na stoisku Australii i slogan „Don’t All Business Events Come with Kangoroos?
W tym roku na targach niestety zabrakło między innymi Szkocji, a stoisko Anglii wyglądało wyjątkowo minimalistycznie. Powróciły IBTM Stand Awards i nie dziwię się, że Visit Norway / Norway Convention Bureau zdobyło nagrodę w jednej z kategorii. Jak chce się zrobić show na stoisku warto uczyć się od Norwegów. Nie chodzi tylko o znane już podawanie napojów w kostkach lodu z niezbędnymi rękawiczkami, ale również o występ jednego z przedstawicieli convention bureau w przebraniu lisa. Może śmieszne, może dziwne, ale działało.
Abu Dhabi otrzymało nagrodę za najlepsze duże stoisko, a Atout France / France Convention Bureau nagrodę dla najlepszego personelu stoiska.
Wiedza
Miałem okazję uczestniczyć w kilku sesjach edukacyjnych w Knowledge Theatre i Accelerate Stage, choć jak zawsze mam wrażenie, że najciekawsze sesje organizowane są w tym samym czasie.
Podczas IBTM World 2022 na sesjach edukacyjnych prelegenci prezentowali najnowsze trendy rynkowe i badania marketingowe, w tym raport Global Meetings & Events Trends przedstawiony przez AMEX.
Ponadto coroczny IBTM World Trends Watch Report 2023, przygotowany przez Alistaira Turnera, pokazał, w jaki sposób bieżące światowe wydarzenia kształtują kulturę, wpływając zarówno na wydarzenia, które tworzą profesjonaliści branży spotkań, jak i na ludzi, którzy w nich uczestniczą. Raport można pobrać na stronie IBTM.
Niezapomniana była sesja z Meg Strahle dotycząca inluzywności osób niepełnosprawnych w branży MICE. Ciągle powraca pytanie jak wydarzenie w realnej rzeczywistości, ale i tej online czy wirtulanej, dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Polskie stoisko na targach w Barcelonie
W pamięci na długo pozostaną mi #DestinationPoland Happy Hour z okazji 20 lecia Poland Convention Bureau.
W tym roku Polskę reprezentowało aż 16 firm i instytucji.
Innym ciekawym akcentem z polskiego stoiska jest dla mnie historia pewnego świerku z Wielkopolski i jego związku z Portugalią. Mam nadzieję, że ta szalona historia będzie miała pozytywne zakończenie.
Ciekawostki z IBTM
Bardzo podobała mi się kapsuła relaksu (Wellbeing Hub & Quiet Room) przygotowana przez Helen Moon z Eventwell. Hasło Brain Break działa, wiele osób ucinało sobie tu drzemkę.
Spontaniczne spotkanie twórców treści w branży MICE (lub jak kto woli B2B influencerów) przy hasztagu CultureCreates zakończone transmisją na żywo na LinkedIn.
Networking
Przez niemal całe targi powtarzało się jedno wrażenie w komentarzach osób, z którymi się spotykałem . Wydaję mi się, że Cię znam, znam twoją twarz, ale czy spotkaliśmy się wcześniej twarzą w twarz? Nastąpiło zatarcie między rzeczywistością a światem online. To pokazuje, że mimo pandemii, Ci co chcieli lub mogli, dzięki internetowi, wydarzeniom online, mediom społecznościom poznali nowe osoby czy nawet prowadzili wspólnie projekty. Gdy te osoby spotkały się podczas targów w konću twarzą w twarz, miały wrażenie, że znają się od lat. To bez wątpienia jedna z niewielu zalet czasów pandemii, networking i budowanie relacji biznesowych nie ustały, zyskały zupełnie inny wymiar.
Dla mnie nie jest to nowością, bo od dziesięciu lat organizujemy instameety (spotkania społeczności mobilnych fotografów Igers), a teraz takie zjawisko pojawiło się także w branży MICE. Nic nie zastąpi spotkań z ludźmi, dlatego cieszę się, że targi IBTM powróciły do swojej formy i frekwencji sprzed 2020 roku.
TikTok z targów i moje krótkie podsumowanie.
@callmejaro ♦️ It’s been great to meet together at #IBTMworld in Barcelona, network, talk, laugh, walk a lot, learn and explore cities, regions and other destinations exhibiting at Fira Barcelona. #barcelona #ibtm #ibtm22 #eventprofs #hiszpania #targi #destinationmarketing #firabarcelona #catalunya #events #miceblogger #micevlogger #miceindustry #culturecreates #katalonia #biznes #destinationpoland #poland #b2b #polandcvb @visitSpain @catalunyaexperience @eventwelluk #meetings #tradefair #polska #visitpoland #polandtravel @polandcvb #polonia #networking #networkingevents #granvia2barcelona #barcelonatiktok #barcelonaevents ♬ The Nights – Avicii
Podsumowanie targów w Barcelonie
IBTM World, który w tym roku badał związek między wydarzeniami a kulturą, zakończył się z ponad 100 000 spotkań biznesowych i ponad 10 000 uczestników zgromadzonych w Barcelonie przez trzy dni wydarzenia. Obecnych było ponad 2200 wystawców ze 150 krajów świata. IBTM World 2022 zbadał, w jaki sposób technologia, z której korzystamy, doświadczenia, które tworzymy, oraz miejsca, które odwiedzamy, tworzą kulturę dla firm i niesamowity potencjał wydarzeń.
W Barcelonie obecnych było ponad 3500 buyersów, w tym prestiżowe korporacje, stowarzyszenia i agencje Hosted Buyers, w tym European Union of Medicine in Assurance and Social Security (EUMASS), Pfizer, COSMOPOLIS, International Stereoscopic Union, SAUDI Telecom Company, UNICEO (United Network of International Corporate Events Organisers), The British Pain Society, Maritz Global Events, Centers for Disease Control and Prevention, citigroup inc. oraz CWT Meetings & Events.
Komentując zakończenie wydarzenia, David Thompson, IBTM World Event Director, powiedział:
„IBTM World 2022 okazał się sukcesem, przekraczając wszelkie oczekiwania, ponieważ na każdego uczestnika przypada więcej indywidualnych spotkań biznesowych o wyższej jakości niż w 2019 roku. Wspaniale było otrzymać informację zwrotną od uczestników, że jest tak duży apetyt na robienie interesów, że wielu wystawców i kupujących już zaplanowało dodatkowe spotkania, które odbędą się w nadchodzących tygodniach”.
Podczas wydarzenia IBTM ogłosiło, że podpisało nowy trzyletni kontrakt z Barcelona Convention Bureau i Fira de Barcelona, na mocy którego IBTM World odbędzie się w mieście aż do edycji 2025 włącznie. Nowa umowa opiera się na istniejącej 18-letniej relacji między trzema organizacjami, a kolejna edycja zostanie potwierdzona na Fira Gran Via w dniach 28-30 listopada 2023 r.