Foodspotting to mobilna aplikacja do dzielenia się ze znajomymi wrażeniami kulinarnymi. Wstawia się zdjęcia potrawy i jej nazwę, podaje się nazwę lokalu w jakim jest serwowana oraz wystawia się komentarz i ocenę.
Jak działa aplikacja
Dzięki Foodspotting można odnaleźć w okolicy polecane potrawy i drinki oraz najlepsze restauracje czy puby. Użytkownicy apki Foodspotting mogą rekomendować dania, desery, kawy, drinki. poprzez dawanie im trzech atrybutów:
- Want
- Tried
- Loved

Foodspotting kilka faktów
Zebrałem dla Was kilka faktów i ciekostek o aplikcji.
- przewodnik po potrawach, a nie restauracjach – pomaga znaleźć to, co chcemy zjeść i wskazuje gdzie możemy znaleźć jedzenie
- wizualna rekomendacja – fotografia ułatwia podjęcie decyzji a oceny użytkowników są dla nich bardziej wiarygodne niż same opisy
- pozytywny wizerunek – użytkownicy dzielą się tylko tymi potrawami, które lubią i kochają; szansa dla małej restauracji, która ma nawet jedną dobrą potrawę, że zostanie wypromowana
- globalna obserwacja żywności – dobre jedzenie może być wszędzie, Foodspotting ma ułatwić znalezienie, odkrycie dobrej potrawy lokalnie
Historia Foodspotting
Foodspotting powstał w na przełomie 2009/ 2010 roku, gdy trzej współzałożyciele Alexa Andrzejewski, Ted Grubb i Soraya Darabi stwierdzili, że pomimo istnienia wielu aplikacji prezentujących restauracje i inne obiekty gastronomiczne, bardzo trudne jest znalezienie i ocenienie konkretnych potraw czy napoi.
Foodspotting powstał aby budować sieć znajomych lubiących poszukiwania kulinarne i rekomendacji tego co jemy a nie miejsc, gdzie jemy. Po raz pierwszy serwis został zaprezentowany przez Alexę Andrzejewski na Web 2.0 Expo NY 09 jako Foodspotting – A Foodie-Powered Field Guide.
Serwis adresowany jest do trzech grup
- aktywnych w mediach społecznościowych producentów treści i i jednocześnie miłośników kuchni (Foodspotters)
- poszukiwaczy rekondowanych potraw, miejsc oraz subsktybentów tworzonych przewodników kulinarnych (Foodseekers)
- właściceli i zarządzających obiektami gastronomicznymi, którzy mogą promować swoje lokale poprzez np. promocje dla użytkowników Foodspotting
Firma ma swoją siedzibę w Nowym Yorku oraz San Francisco. Według danych z maja 2011 roku Foodspotting miał 1 mln użytowników. Bardzo dobrze zalety i możliwości Foodspotting prezentuje poniższy film:
Jak skonfigurować Foodspotting
Aplikacja Foodspotting działa na smartfonach na systemach
- iOS (iPhone, iPad – Appstore)
- Android (Google Play)
- Windows Phone (Marketplace)
- BlackBerry (BlacBerry App World)

Po zainstalowaniu i uruchomieniu aplikacji na smartfonie należy podać swoje imię, e-mail, hasło i kliknąć stwórz konto (Create Account).
Stworzyć konto można również na stronie Foodspotting – (link), z wykorzystaniem profilu na Facebooku lub podając e-mail. Profil można spersonalizować poprzez dodanie zdjęcia, opisu, link do strony internetowej oraz profilu na Twiterze.
Powiązanie profilu Foodspotting z innymi mediami społecznościowymi
Foodspotting daje możliwość publikacji naszej kulinarnej aktywności na powiązanych profilach Facebook, Twitter, Foursquare, Flickr oraz Instagram. To od nas zależy jakie informacje chcemy upublicznić. Istnieje możliwość publikacji na osi czasu Facebooka, informowanie otrzymaniu tytułów oraz publikowanie na wstawianych zdjęć na Flickrze i Instagramie. Jeśli poprawnie przypisana lokalizacja do potrawy dokonany zostanie również check-in na Foursquare.

Podstawowe funkcjonalności w aplikacji
Jakie funkje ma aplikacja:
- Explore – wyszukiwanie potraw. Szukać można wstawionych potraw w pobliżu naszej lokalizacji lub najczęściej rekomendowanych, ostatnie wstawionych.
- Places – wyszukiwanie restauracji, pubów i innych miejsc związanych z gastronomią, w których Foodspotterzy wstawili i opisali zdjęcia.
- Spot – wstawianie własnych zdjęć potraw
- Guides – kulinarne przewodniki czyli tematyczne listy potraw lub miejsc. Przewodniki tworzone przez użytkowników z własnych wpisów i zdjęć lub z wykorzystaniem wpisów innych użytkowników
- Follow – miejsce gdzie prezentowany jest nasz profil w tym ostatnio fotografowane potrawy imię, zdjęcie i opis naszego profilu, lokalizacja, liczba otrzymanych punktów oraz miejsce w rankingu światowym foodspotterów. Dodatkowo prezentowane są nasze lajki czyli jakim potrawom daliśmy „Wanted” „Tried” „Loved”.
Jak wstawiać zdjęcia na Foodspotting
Zdjęcia potraw można wstawać przez stronę Foodspoting.com oraz za pomocą aplikacji. Aby wstawić zdjęcie potrawy przez smartfona należy:
- Po kliknięciu w aplikacji „Spot” należy zrobić zdjęcie dania lub wybrać zdjęcie wykonane wcześniej
- Wybierz nazwę miejsca, w którym zostało zrobione zdjęcie. Jeśli restauracji nie ma na liście to należy wprowadzić nowe miejsce
- Wybierz nazwę potrawy. Jeśli nie ma odpowiedniej nazwy potrawy to należy wprowadzić nową nazwę
- Wpisz komentarz i zaznacz w jakich innym zintegrowanych mediach spłecznościowych (Facebook, Twitter, Foursquare, Flickr) ma się pojawić woja opinia i zdjęcie
Wyszukiwarka polecanych miejsc i jedzenia
Foodspotting umożliwia przeglądanie zdjęć najnowszych i najlepszych potraw w okolicy oraz rekomendacji znajomych. Na rekomendację wpływa liczba przyznanych „Tried”, „Want”, „Loved”. Ciekawostką jest, że na Foodspotting znaleźć można także opinie krytyków kulinarnych publikujących w magazynach kulinarnych.
Wyszukiwanie w Foodstpotting w smartfonie
Przed rozpoczęciem wyszukiwania na mapie można określić z w jakiej lokalizacji chcemy uzyskać wyniki. Możliwe jest wyszukiwanie w kategoriach
- Specials – niedostępne w Polsce (miejmy nadzieję, już niedługo) wyszukiwanie promocji restauracji (Specials)
- Best – najwyżej oceniane przez foodspotterów dania
- Nearby – potrawy w pobliżu
- Latest – wyświetla zdjęcia chronologicznie według czsu dodania w określonej lokalizacji
- Following – prezentuje dania naszych znajomych, profili, przewodników,które subskrybujemy
- Wanted – dania oznaczone przez nas jako „Wanted”. W pierwszej kolejności prezentowane najbliżej naszej aktualnej lokalizacji
- Tried – dania oznaczone przez nas jako „Tried”. W pierwszej kolejności prezentowane najbliżej naszej aktualnej lokalizacji
- Loved – dania oznaczone przez nas jako „Loved”. W pierwszej kolejności prezentowane najbliżej naszej aktualnej lokalizacji

Wyszukiwanie w Foodstpotting w komputerze
Również w komputerze wyszukiwanie ulubionych potraw w określonych lokalizacjach jest wygodne.

Grywalizacja na Foodspotting
Foodspotting jak wiele serwisów opiera się na grywalizacji. Aktywni użytkownicy aplikacji otrzymują punkty, wyróżnienia. Publikowana jest liczba punktów oraz pozycja w ogólnoświatowym rankingu foodspotterów.
Punkty
- +20 za każdą wprowadzoną potrawę
- +25 Ilekroć ktoś polubi wprowadzoną potrawę
- +20 Gdy ktoś podstawie Twojej potrawy wykona określone akcje
- +10 Za każdym razem, gdy ktoś kliknie przy potrawie „Great Shot” lub „Great Find!”
Eksperci
W Foursquare otrzymuje się odznaki (badges). W Foodspotting odznaki są przyznawane za spróbowanie dań ujętych w stworzonych przewodnikach. Dodatkowo zdobyć można tytuły (titles) np. Bronze Fish Expert, Silver Dessert Expert, czy Golden Italian Food Expert. Eksperci Foodspotting to użytkownicy, którzy wprowadzili minimum pięć lub więcej potraw tego samego typu.
- 5 + Brązowy Ekspert
- 10 + Srebrny Ekspert
- 25 + Złoty Expert
- 50 + Platynowy Ekspert
Nasze zdjęcia na Foodspotting
Zobaczcie ponad 120 naszych zdjęć z całej Polski na Foodspotting i stworzone kulinarne przewodniki Slow Food in Poland oraz Top Gdansk
Koniec aplikacji
Wiosną 2013 roku na Facbooku pojawiła się następująca informacja:
OpenTable przejęło Foodspotting w 2013 roku, nie tylko ze względu na niesamowitą zawartość, ale także ze względu na niezwykle lojalną i zaangażowaną społeczność. Od tego czasu przyczyniasz się do tego, jak przyjaciele i eksperci odkrywają najlepsze dania na całym świecie i za to chcemy Ci tylko podziękować. Ale jak to się mówi, wszystko co dobre musi się skończyć.
Po długich rozważaniach zdecydowaliśmy się wycofać aplikację i stronę Foodspotting na początku maja. Jeśli chcesz zachować wszystkie zdjęcia zrobione przez lata, zachęcamy wszystkich do skorzystania z okazji i pobrania Twoich treści.
Niestety i wielka szkoda, bo bardzo lubiłe tę aplikację. Zobacz też: