Hamburg i HafenCity to doskonała para, nie tylko do siebie świetnie pasują, ale żyją w zgodzie. HafenCity w Hamburgu nazwać można jednym z największych placów budowy w Europie. To nowatorska koncepcja stworzenia nowej dzielnicy miasta na terenach poprzemysłowych. Niemiecka inwestycja reklamowana jest jako jeden z najciekawszych projektów urbanistycznych w Europie. Na ponad 150 hektarach powstają nowe budynki, ulice, promenady i skwery. Budowane są apartamentowce, biurowce, a stare magazyny poddaje się rewitalizacji. Ponieważ w Gdańsku na terenach postoczniowych powstaje Młode Miasto, chcieliśmy zobaczyć, jak to się robi w Niemczech.
Projekt HafenCity
Cała dzielnica HafenCity została podzielona na dziesięć kwartałów, z przeznaczeniem na określone funkcje. Gdy projekt zostanie zakończony śródmieście Hamburga powiększy się o 40%.

Plan nowej dzielnicy HafenCity z podziałem na kwartały. Źródło: http://www.hafencity.com/
Do końca 2013 roku w całości powstały Brooktorkai / Ericus (tutaj swoją siedzibę ma między innymi Der Spiegel), Am Sandtorkai / Dalmannkai (poza Elbphilharmonie, która ma być ukończona w 2016 roku), północna część Überseequartier oraz Am Sandtorpark / Grasbrook. W HafenCity InfoCenter Kesselhaus możecie obejrzeć makietę o wymiarach 8 na 4 m i w skali 1:500 prezentującą postępy prac koncepcyjnych i budowlanych. HafenCity poświęciliśmy sporo czasu w Hamburgu i warto było. Chcielibyśmy zobaczyć całość w latach 20. XXI wieku.
Spacer po HafenCity
Spacer rozpoczęliśmy od Überseequartier. Nie byliśmy we wschodnich kwartałach, gdyż niewiele w nich jeszcze zbudowano. Szliśmy Osakaalee widząc po drodze Muzeum Morskie oraz Elbarkaden, które zlokalizowane są w Elbtorquartier. Ta część dzielnicy ma być poświęcona nauce, znajdują się tu muzea, dwa uniwersytety, siedziba Greenpeace, itp.
Twenty Five Hours Hotel – widoczny na drugim zdjęciu- to pierwszy hotel w dzielnicy. Wnętrze zaprojektowane jest w nowoczesnym stylu marynistycznym i stworzone z materiałów używanych w branży stoczniowej. Opuszczamy Überseequartier i idziemy San Francisco Strasse w kierunku Łaby do kwartału Strandkai. Po drodze mijamy elektrociepłownię (Heizwerk) i wchodzimy do Parku Grasbrook. Na trzeciej fotce bilbord, jak dawniej wyglądał Grasbrook, a na następnej jak jest tu obecnie, a w oddali Marco Polo Tower. Zachodnia część Strandkai dopiero jest w fazie projektowania. W oddali widać Elbphilharmonię i budynki przy Dalmannkai, a my spacerujemy Dalmannkai w kierunku Vasco da Gama Platz.
Ten budynek pięknie mieni się w słońcu. Überseequartier ma być centrum handlowym dzielnicy ze sklepami, kawiarniami, galeriami sztuki.

Budynek biurowy na Überseeallee 1
Przy Marco Polo Tower na Strandkai odnajdujemy kolejną niezapowiadaną atrakcję turystyczną. To siedziba firmy Unilever Deutschland, przychodzi tu dużo ludzi, w tym wycieczki z przewodnikiem. We wnętrzach na parterze znajdują się także Unilever Shop, Dove Beauty SPA i kawiarnia Langnese Happiness Station. Z tarasu kawiarni widok na Elbę (Łabę). Przy nabrzeżu cumują cruisery (np. Queen Mary 2). Wkrótce w pobliżu nad Łabą powstanie kolejny hotel oraz Hamburg Cruise Centre.
Chwila odpoczynku i minuta dla rodziny bocianów. Widzimy nowy kwartał Dalmannkai, w całości ukończony.

Bociany na Marco Polo Terrassen, widok w kierunku Dalmannkai i Elbphilharmonie
A ten budynek bardzo się podobał Jarkowi, jesteśmy już na ulicy Am Kaiserkai.

Budynek przy Am Kaiserkai 10-12 w HafenCity
Na pierwszym zdjęciu poniżej, tuż za budynkiem, widać już Traditionsschiffhafen. Marina przeznaczona jest dla zabytkowych jachtów i statków. Po jednej stronie Traditionsshiffhafen zachowano historyczne portowe dźwigi. W oddali widać Magellan Terrasen, Elbphilharmonie Pavillon i kolisty International Coffee Plaza. Przy nich kolejna zielona przestrzeń – Sandtorpark. Widok w drugą stroną na pierzeję Sandtorkai. Na samym końcu wieża Hanseatic Trade Center. W widocznym przycumowanym pływającym dźwigu znajduje się nietypowa atrakcja Harry’s Hamburger Hafenbasar & Museum. Zobacz domy przy Traditionsshiffhafen.
Wracamy na ulicę Am Kaiserkai. Przed nami kulminacja dzisiejszego spaceru – Elbphilharmonie.

Ulica Am Kaiserkai prowadzi na koniec cypla w kierunku Elbphilharmonie
Elbphilharmonie już stała się symbolem miasta. Projekt architektoniczny filharmonii stworzyło szwajcarskie biuro Herzog & de Meuron. Kamień węgielny położony został w kwietniu 2007, budowa ma być zakończona do 2016 roku. Podstawę budowli stanowi dawny spichlerz (Kaispeicher), w najwyższym punkcie obiekt ma 110 metrów wysokości. Zobaczcie oficjalny film.
Oprócz dwóch sal koncertowych (2150 i 550 słuchaczy) i części artystycznej powstaną tu interaktywne muzeum muzyczne (Das Klingende Museum), punkt widokowy, hotel z 250 pokojami, 45 mieszkań oraz parking na 500 aut. Inwestycja ciągle trwa, ale już chce się przylatywać na koncerty.

Filharmonię na Łabą rozpoczęto budować w 2010 roku, zakończenie budowy planowane jest na 2016 rok. Tak wyglądała Elbphilharmonie w przedostatni dzień 2013 roku
Jak dojechać do HafenCity
Do HafenCity dojazd jest prosty. My nocowaliśmy w trzech różnych hotelach i za każdym razem odwiedzaliśmy tę część miasta. Po raz pierwszy przyjechaliśmy na stację U1 Meßberg (obok stacji warto zobaczyć Chilehaus) i stąd spacerem poszliśmy w kierunku SpeicherStadt i HafenCity. Bezpośrednio do HafenCity możecie dotrzeć linią U4 i wysiąść na stacji Überseequartier lub HafenCity Universität (na stacji pokaz świetlno-muzyczny). Inny sposób dotarcia stacja U3 Baumwall. Stąd blisko do największej atrakcji HafenCity – Elbphilharmonie. Można również przyjechać autobusem nr 111.
Speicherstadt
Idąc ulicą bei St. Anne zatrzymaliśmy się się na trzech mostach Kornhausbrücke (na wejściu na most posągi Krzysztofa Kolumba i Vasco da Gammy), Wandbereiterbrücke i St. Annenbrücke. Warto tu przystanąć, gdyż zanim dotrze się do HafenCity trzeba przejść przez SpeicherStadt. To nie lada gratka historyczna i architektoniczna. Właśnie widzimy największe na świecie zgrupowanie spichlerzy. Zostały zbudowane pod koniec XIX wieku, gdy Hamburg był wolnym miastem i strefą bezcłową. Po przejściu przez ostatni most dochodzi się do Osakaallee i tu zaczyna się HafenCity.