Supraśl i Puszcza Knyszyńska – rowerowa Polska Wschodnia

Brak komentarzy

W Polsce Wschodniej ma powstać najdłuższa trasa rowerowa w naszym kraju (aktulizacja: GREENVELO Wschodni Szlak Rowerowy). Będzie liczyła prawie dwa tysiące kilometrów. W związku z tym tematem uczestniczyłem w Białymstoku w branżowym spotkaniu i rowerowej wycieczce po Supraślu i okolicy. Supraśl położony jest w centrum Puszczy Knyszyńskiej, niedaleko Białegostoku. Ucieszyłem się, gdy dowiedziałem się, że odwiedzimy też Muzeum Ikon, którego podczas ostatniej wizyty w Supraślu nie mogłem zobaczyć. Po prostu nas do niego nie wpuszczono, bo przyszliśmy minutę za późno.

Oto moja relacja wideo nakręcona kamerą GoPro podczas tej wyprawy powstającym szlakiem Green Velo. Korzystam ze specjalne przystawki zakładanej na głowę.

W rowerowej przejażdżce uczestniczyło 17 osób i nasza przewodniczka.

suprasl-trasa-szlak-rowerowy-podlaskie-polska-wschodnia-wycieczka-na-rowerze-01

Wycieczkę rozpoczęliśmy od długiego zjazdu.

GREEN VELO suprasl trasa szlak rowerowy podlaskie polska wschodnia-wycieczka-na-rowerze-03

Tak dojechaliśmy do Supraśla i dalej jechaliśmy obrzeżami miasteczka.

suprasl-trasa-szlak-rowerowy-podlaskie-polska-wschodnia-wycieczka-na-rowerze-02

Przejeżdżaliśmy też obok Hotelu Knieja, w którym kiedyś prowadziliśmy szkolenie. Pamiętam, że wtedy Alicja zachwyciła się pięknym, okazałym owadem, który zajął jedno z krzeseł. Miejscowi powiedzieli, że takie rzeczy to mają na co dzień. No cóż, my wyrwani z biura inaczej reagujemy.

Na rowerach dojechaliśmy do Świętej Sosny, a właściwie do tego co z niej zostało. 200 letnie drzewo przewróciło się w 2010 roku. Kiedyś sosna była ważnym punktem orientacyjnym dla mieszkańców Supraśla, a pary, które tu wyznawały sobie miłość miały zapewnione udane małżeństwo.

Na końcu ulicy Nowy Świat zaczynał się inny świat! Wyjechaliśmy z miasteczka i znaleźliśmy się na ścieżkach w pobliżu kanału Kopanica i rozlewisku rzeki Supraśl.

suprasl-trasa-szlak-rowerowy-podlaskie-polska-wschodnia-wycieczka-na-rowerze-04

suprasl-trasa-szlak-rowerowy-podlaskie-polska-wschodnia-wycieczka-na-rowerze-01

GREENVELO trasa szlak rowerowy podlaskie polska wschodnia wycieczka na rowerze 05

W drodze powrotnej jechaliśmy przez Puszczę Knyszyńską aż do ulicy Podleśnej.

suprasl-trasa-szlak-rowerowy-podlaskie-polska-wschodnia-wycieczka-na-rowerze-02

Po drodze kolejny przystanek i znów święte sosny.

suprasl-trasa-szlak-rowerowy-podlaskie-polska-wschodnia-wycieczka-na-rowerze-06

Z daleka widoczny był cel naszej podróży czyli  Monaster Zwiastowania Najświętszej Marii Panny i Muzeum Ikon. Jadąc ścieżką rowerową wzdłuż bulwarów nad rzeką Supraśl i nad Zalewem Zajma dotarliśmy do Pałacu Bucholtzów.

GreenVelo szlak rowerowy w polsce wschodniej podlaskie

Pałac Bucholtzów to dawna eklektyczna rezydencja supraskiego fabrykanta Adolfa Bucholtza zbudowana w latach 1892-1903. Dziś znajduje się tu Liceum Sztuk Plastycznych.

suprasl-trasa-szlak-rowerowy-podlaskie-polska-wschodnia-wycieczka-na-rowerze-08

Monaster Zwiastowania NMP to unikatowa na skalę europejską gotycko- bizantyjska cerkiew obronna powstała w XVI wieku. Niestety w 1944 roku wycofujące się wojska niemieckie wysadziły ją w powietrze. Cerkiew i budynki klasztorne po wojnie odbudowano. Obecnie obiekty należą do Polskiej Autokefalicznej Cerkwi Prawosławnej.

suprasl-trasa-szlak-rowerowy-podlaskie-polska-wschodnia-wycieczka-na-rowerze-11

W budynku obok cerkwi znajduje się niezwykłe Muzem Ikon. Kolekcja powstała głównie dzięki pracy polskich celników (Urząd Celny w Białymstoku), którzy zarekwirowali ponad 1 000 ikon z przemytu. W tematycznych salach (Kanon, Świątynia, Ikony Podróżne, Ikony Basmy, Ikony Chrystusa, Święto Jordan, Ikony Matki Bożej,Cela Ikonopisarza, Ikony Świętych, Freski)  prezentowanych jest ponad 300 rosyjskich ikon, głównie XVIII i XIX-wiecznych. Klimat wystawy tworzą ciekawa aranżacja, gra światłem oraz nastrojowa muzyka.

Dzięki przewodniczce poznaliśmy symbolikę krzyża prawosławnego. Wiem już teraz też co znaczy Pantokrator czy mandylion. Zastanawiałem się co oznacza pochylona belka w dolnej części krzyża. To symbol dwóch grzeszników ukrzyżowanych razem z Jezusem.  Strona skierowana do góry to grzesznik, który uwierzył i poszedł do nieba. Strona skierowana do dołu to grzesznik, który odrzucił ostatnią szansę i trafił do piekła.

suprasl-trasa-szlak-rowerowy-podlaskie-polska-wschodnia-wycieczka-na-rowerze-10

W sali Ikony Świętych zobaczycie wiele ikon Św. Mikołaja, który jest patronem podróżników. Mógłby być patronem naszego bloga ;-). Niezwykłe wrażenie wywarła na mnie ostatnia i najcenniejsza sala Fresków. Zobaczycie tu ocalałe  XVI-wieczne pobizantyńskie malowidła ścienne świętych. Już teraz muzeum możecie zwiedzić wirtualnie.

Na zakończenie jeszcze jedno miejsce. Według zapisów w księgach klasztoru krzyż stoi gdzie zatrzymali się mnisi w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca na budowę klasztoru.

suprasl-trasa-szlak-rowerowy-podlaskie-polska-wschodnia-wycieczka-na-rowerze-12

Tak wyglądała nasza dzisiejsza wycieczka rowerem po podlaskim odcinku GreenVelo na Endomondo.

Przejażdżka po Supraślu zorganizowana została podczas spotkania w ramach projektu „Program promocji i rozwoju tras rowerowych w Polsce Wschodniej na lata 2013-2020.”

Tagi: cerkiew, Endomondo, GoPro HD Hero2, GreenVelo, ikony, muzeum, Park Krajobrazowy, Podlaskie, prawosławie, puszcza, Puszcza Knyszyńska, rowery, Supraśl, turystyka rowerowa

Na blogu przeczytasz również o

Ogrzewacz Miś UśMich – ciepła pamiątka z Suwałk

Dziś dotarła do nas przesyłka z Urzędu Miejskiego w  Suwałkach. Dziękujemy. Ciepła pamiątka z Suwałk – Miś UśMich ogrzewacz przyda się na mroźne, zimowe dni. To oficjalna maskotka Miasta Suwałki. O ile nam wiadomo to pierwsze tego rodzaju pamiątki z logo…

Londyńczycy w Gdańsku #InstameetLdnGdn

Dziewięciu mobilnych fotografów z grupy IgersLondon przyjechało na weekend do Gdańska. W mieście wolności spotkali się fani Instagrama z Londynu i Trójmiasta. Marzenia się spełniają. To pierwsze międzynarodowe spotkanie fanów Instagrama w Polsce i pierwszy wyjazd grupy IgersLondon za granicę.…