Jak Suno AI i Udio zmieniają świat muzyki

Brak komentarzy

Suno AI i Udio stają się w muzyce tym czym dla filmu jest Sora AI. Nadszedł czas na generowanie muzyki przez sztuczną inteligenję i przynajmniej na razie możemy to robić za darmo.

W poprzednich artykułach na blogu dzieliłem się z Wami nowościami na temat tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja zmienia nasze życie zawodowe. Dzieliłem się informacjami o LLM (Large Language Models), takich jak ChatGPT, o tworzeniu zdjęć przy użyciu wprowadzanych promptów do MidJourney czy DALL-E oraz o generowaniu wideo z tekstu przy pomocy Sora AI. Teraz nadszedł czas na … muzykę!

Sztuczna inteligencja generuje też muzykę!

W kwietniu internet huczał o nowych narzędziach do tworzenia muzyki, takich jak Suno AI i szczególnie o Udio.

Suno działa oficjalnie w Cambridge w USA i 21 marca firma udostępniła publicznie trzecią wersję swego narzędzia AI. Udio jest trochę bardziej zagadkowe, a jego wersja beta została upubliczniona 10 kwietnia 2024 roku. Na obu stronach już można posłuchać piosenek wygenerowanych przez użytkowników internetu przy użyciu sztucznej inteligencji: udio.com oraz suno.com. W obydwu przypadkach z serwisów można korzystać w bezpłatnych wersjach.

Udio

Jak działa Udio w wersji beta? Jest to mało skomplikowane, bo po prostu wpisuje się jaką piosenkę lub muzykę chce się stworzyć. Okienko na stronie Udio podpowiada: „A song about…” zachęcając do „kreacji”. Następnie można określić rodzaj muzyki, np. rock, folk czy pop oraz dodać instumenty muzyczne, które mają zostać wykorzystane. Można poprosić o stworzenie tekstu lub dodać własny. Udio dla lepszych efektów sugeruje podanie własnego tekstu piosenki, nie dłuższego niż 250 -300 do znaków (na razie). W trzech prostych krokach, z tekstu do muzyki. W darmowej wersji można wygenerować 30 sekund muzyki. Po minucie, dwa pliki muzyczne są gotowe do odsłuchania. Następnie używając polecenia Extend można rozbudować piosenkę o kolejne 30 sekund i w końcu krok po kroku wygenerować utwór trwający kilka minut.

Udio beta AI music

Suno AI

Podobnie jest w Suno AI, bo kluczową cechą jest możliwość generowania muzyki na podstawie promptu tekstowego, prostego lub bardziej rozbudowanego. Poprzez podanie opisu pożądanego gatunku lub tematu, zaawansowane algorytmy Suno mogą szybko wyprodukować kompletną kompozycję muzyczną. W obydwu przypadkach nie można podać konkretnego artysty jako referencji do tworzonej muzyki.

suno-ai-music-generated-artifcial-intelligence

Testowałem generowanie muzyki przez AI w różnych konfiguracjach i muszę przyznać, że już teraz słychać zaskakujące, dobrej jakości produkcje muzyczne. Testując zarówno z Suno Al, jak i Udio, mogę napisać, że Suno wydaje się być łatwiejszy w użyciu do generowania dłuższych utworów i jest lepsze pod względem kompozycji muzycznej i wokalnej oraz zachowania ciągłości w każdym utworze. Natomiast zdecydowanie słychać, że ogólna jakość dźwięku Udio jest lepsza, pomimo nawet faktu, że jest to wersja beta serwisu. Dźwięk z Udio brzmi mniej zniekształcony w porównaniu do Suno. Szczególnie jest to słyszalne w wygenerowanej muzyce klasycznej, która na Suno może brzmieć jak plik mp3 o niskiej jakości, podczas gdy Udio brzmi niemal jak jakość nagrana na płycie CD.

Na Spotify już teraz trudno byłoby rozpoznać, która piosenka została stworzona przez artystę, a która przez wspominane serwisy wykorzystujące AI.

Noisee AI – geneowanie wideo klipów

Jakiego narzędzia można jeszcze użyć w tej zabawie z muzyką? Chociażby Noisee do stworzenia animacji do wideo klipu. Firma stojąca za tym reklamuje się sloganem „Seeing the unseen” i faktycznie w prostych krokach po kliknięciu Imagine i podaniu kilku promptów bardzo szybko można wygenerować wideo klip do podanej muzyki (link do pliku Suno lub wgrany plik z muzyką). Cały proces generowania klipu trwa mniej niż 10 minut. Nie jest to co prawda poziom Sora AI, ale wygląda dobrze. Link do Noisee AI.

noisee AI

Fascynacja i przerażenie

Jest to fascynujące i przerażające zarazem. Rozumiem artystów i muzyków tworzących utwory muzyczne na potrzeby komercyjne, do banków zasobów muzycznych, stocków utworów, a nawet twórców muzyki filmowej czy muzyki do gier. A to dopiero początek tej muzycznej rewolucji. Według niektórych opinii narzędzia takie jak Udio i Suno AI mogą totalnie zmienić rynek muzyki stockowej w ciągu roku, dwóch lat, eliminując z rynku pracy osoby zajmujące się tą profesją. To wersja pesymistyczna.

Przyszłość muzyki AI

Ci którzy mnie znają, wiedzą, że co prawda jestem entuzjastą nowych technologii, ale pozostaję również realistą i zastanawiam się nad negatywnymi aspektami takich rozwiązań. Celowo nie używam słowa stworzony a wygenerowany, bo jak w przypadku obrazów i wideo, Suno i Udio musiały nauczyć się na podstawie utworów stworzonych przez ludzi i pobranych do systemu przez założycieli tych przedsięwzięć.

I ponownie zachodzi pytanie o prawa autorskie twórców muzyki czy nie zostały one naruszone. Z pewnością, kwestie prawne będą musiały zostać jak najszybciej doprecyzowane gdyż nie są jasne i nie chronią obecnie twórców i ich utworów muzycznych. Firmy IT wkroczyły na teren potężnych wytworni fonograficznych i dlatego myślę, że nastąpi to o wiele szybciej.

Pozostawiam Was z tą nowinką ze świata AI i stawiam otwarte pytania jak można z tego korzystać w marketingu i turystyce.

Tagi: AI, Noisee AI, Suno AI, sztuczna inteligencja, Udio
Jarosław Marciuk LinkedIn

Na blogu przeczytasz również o

Nowe dodatki do pracy z ChatGPT

Od czasu napisania artykułu o ChatGPT przez ostatnie dwa miesiące informacje o sztucznej inteligencji często pojawiały się w mediach głównego nurtu w Polsce. Mówi się o wielkiej rewolucji w świecie technologii, a temat budzi wiele kontrowersji, to szansa czy zagrożenie?…

Jak przy pomocy AI tworzyć filmy z tekstu?

Wyobraź sobie promocyjne filmy generowane przez jedną osobę siedzącą przy biurku, korzystającą tylko z wprowadzania tekstu do komputera. Nie ma potrzeby długich dni zdjęciowych, obaw o warunki atmosferyczne, poszukiwania lokacji, wynajmu i przewożenia sprzętu, ekip filmowych, czy nawet zatrudniania aktorów…
marketing-miejsc-AI-kampania-promocyjna-midjourney-chatgpt

AI w kampaniach promocyjnych marketingu miejsc

W dynamicznym świecie marketingu destynacji wyłania się przełomowy trend – integracja sztucznej inteligencji w kampanie promocyjne. Organizacje turystyczne oraz biura marketingu miejsc z całego świata wkraczają w przyszłość, tworząc kreatywne przedsięwzięcia wykorzystujące potencjał sztucznej inteligencji. Od tworzenia przekonujących narracji dla…
Podsumowanie Roku 2023
Hamburg Euro 2024 – Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej