Oscary się zmieniają. Słynna ceremonia to wielkie emocje, miliony ludzi przed telewizorami i…tysiące postów i zdjęć, którymi na żywo w sieci dzielą się ludzie. A oto mały przegląd.
Najpierw oficjalnie. 85. ceremonia wręczenia Oscarów transmitowana w nocy czasu polskiego przyniosła mniej emocji niż zwykle. Filmy dobre, ale nie wybitne. Wygrane zawsze wywołują dyskusje więc przypomnijmy sobie co możemy komentować w tym roku. I tak: „Operacja Argo” najlepszy film reżyserowany przez Bena Aflecka, Anne Hathaway najlepsza rola drugoplanowa w „Nędznikach”, Daniel Day-Lewis – Najlepszy aktor pierwszoplanowy za rolę w filmie „Lincoln. Za drugoplanową rolę męską Oscar trafił do Christophera Waltza za film „Django”. Statuetkę otrzymała też Adele za piosenkę „Skyfall” z filmu „Skyfall”. Niespodzianką może być nagroda dla 22-letniej Jennifer Lawrence za pierwszoplanową rolę w filmie „Poradnik pozytywnego myślenia”.
Oscars 2013 na Twitterze i Instagramie
W tym roku wyjątkowo ciekawe było śledzenie kulisów gali oskarowej w mediach społecznościowych (Twitter, Instagram, Tumblr). I widać, że przez rok wiele się zmieniło.
Twitter na swoim blogu poleca obserwowanie kont gwiazd, producentów, dziennikarzy. Stworzono specjalną stronę na której prezentowane są najnowsze tweety.
Na oficjalnym blogu Instagram zachęcano do szukania zdjęć z hashtagiem #oscars lub #academyawards oraz obserwowania profili osób uczestniczących w bezpośrednich przygotowaniach w ceremonii m.in. szefa kuchni Wolfganga Pucka (@chefwolfgangpuck), aktorki Jennifer Hudson (@@iamjhud). Musieli być bardzo zajęci, bo zdjęć trochę mało.
Jednak ogólnie jest rekord. W samym tylko Instagramie opublikowanych jest blisko 150 000 zdjęć oznakowanych #Oscars oraz ponad 32 000 ze znacznikiem #Oscars2013. Głównie są to zdjęcia z ceremonii, zwycięzców, tegorocznych kreacji, Statuetki. Co ciekawe, popularne są kolaże oraz memy czyli foto-żarty. W tym roku Instagram na pewno zaznaczył swój udział w Akademii Filmowej. Dodajmy dla porównania, że rok temu hashtag #oscars2012 był użyty zaledwie 953 razy.
Relację z Oscarów 2013 śledzić też można na oficjalnym instagramowym koncie Akademii Filmowej (@theacademy). Obecnie obserwuje go ponad 65 tysięcy użytkowników. Na profilu założonym w 2012 roku wiele fotek to perełki zza kulis. Więc brawo dla administratora za właściwe podejście do instagramowej promocji.
Zdjęcia również były dostępne na oficjalnym koncie Twitter i blogu na Tumblrze (ponad 60 fotek z filtrem zza kulis, czerwonego dywanu oraz podczas wręczania statuetek).
Na stronie Oscar.go.com/oscar-buzz komentowano na bieżąco najnowsze zdjęcia i tweety.
W serwisie Picodash zobaczyć można zdjęcia z Instagramu z lokalizacją Dolby Theatre czyli miejscem ceremonii (6801 Hollywood Blvd Los Angeles). Aby skorzystać z pełnych funkcjonalności serwisu trzeba się zalogować przez Instagram.
Obserwując konta gwiazd można było zobaczyć ich przygotowania do gali oscarowej. Heidi Klum na Twitterze podzieliła się projektem wieczorowej kreacji, ostatnimi przygotowaniami przez wejściem na czerwony dywan oraz zdjęciami z samej ceremonii.
Here is a sneak peek of my beautiful dress for tonight…a sketch by @julienmacdonald. #Oscars twitter.com/heidiklum/stat…
— Heidi Klum (@heidiklum) February 24, 2013
Getting all dolled up with @lindahaymakeup for one of my favorite nights of the year! #EJAFOscarsParty #Oscars twitter.com/heidiklum/stat…
— Heidi Klum (@heidiklum) February 24, 2013
The Girls! twitter.com/heidiklum/stat…
— Heidi Klum (@heidiklum) February 25, 2013
Organizatorzy ceremonii coraz lepiej korzystają z narzędzi social media i angażują społeczności. Na stronie Red Carpet Best Dressed internauci głosując tweetami wybierali najlepszą kreację z prezentacji na czerwonym dywanie. Gdy kończyło się głosowanie prowadziła Jennifer Aniston przed Jennifer Lawrence i Amandą Seyfried.
Polka na Oscarach
Polski akcent w mediach społecznościowych tego wieczoru w Los Angeres to fotki Weroniki Rosati na Instagramie z after party Eltona Johna. Weronika wrzuciła zdjęcia z Chrisem Brownem (hmm, dlaczego akurat z damskim bokserem) oraz Carmen Electrą.
Oscars 2013 – najciekawsze zdjęcia
Stworzyliśmy historię na Storify złożoną z najciekawszych zdjęć z Oskarów publikowanych na Instagramie i Twitterze.
Podsumowanie niedzielnego wieczoru
Pierwsze podsumowania Oscarów 2013 na blogu Twittera mówią o blisko 9 milionach tweetów związanych z Oscarami, które zostały wysłane w niedzielę 25 lutego 2013 r. (ponad 2 mln podczas prezentacji na czerwonym dywanie oraz blisko 7 mln podczas ceremonii wręczania Oscarów). Twitter podał też wydarzenia, które powodowały najczęstsze komentarze i interakcje (TPM – tweets per minute):
- Nagroda za najlepszy film dla „Operacja Argo”: 85 300 TPM
- Występ Adele z piosenką “Skyfall”: 82 300 TPM
- Nagroda na najlepszą rolę pierwszoplanową dla Jennifer Lawrence: 71 600 TPM
- Nagroda za najlepszą piosenkę dla Adele: 64 000 TPM
- Nagroda na najlepszą rolę drugoplanową dla Anne Hathaway: 60 400 TPM