Co to jest Clubhouse

Brak komentarzy

Do Clubhouse dołączyłem w połowie stycznia z ciekawości. Na początku 2021 roku aplikacja ma około 2 milionów użytkowników. Czy warto dowiedzieć się więcej o tej aplikacji? Czy warto mieć swój profil? To aplikacja, o której ostatnio dużo się mówi. Chociaż powinienem powiedzieć, że Clubhouse to aplikacja, której się dużo słucha.

Na tym etapie rozwoju projektu niestety nie każdy może ot tak założyć sobie konto na Clubhousie. Po pierwsze musisz być użytkownikiem urządzeń z iOS -aplikacja jest tylko do pobrania na AppStore (tak samo było na początku Instagrama 10 lat temu). Po drugie do aplikacji należy być zaproszonym przez innego użytkownika … O tym napiszę dalej. Niestety, znów iPhone okazuje się lepszym urządzeniem w docieraniu do liderów opinii.

Co jest to Clubhouse?

Najprościej tłumacząc Clubhouse jest to trochę jak radio. Wybierasz interesującą cię audycję i do niej dołączasz. W tradycyjnym radiu możesz być tylko słuchaczem, a jeśli uda Ci się dodzwonić do studia wtedy możesz dołączyć do audycji radiowej. W  przypadku tej aplikacji możesz bardzo łatwo wziąć udział w rozmowie, która odbywa się w pokoju. Jeśli moderator ,czyli prowadzący spotkanie, zaakceptuje twoją prośbę to możesz zadać swoje pytania lub podzielić się swoimi opiniami. Kim jest moderator i co to jest pokój?- zobacz poniższy słownik Clubhouse`a.

Clubhouse jest zdecydowanie aplikacją dla słuchowców. Przez niemal cały rok 2020 musieliśmy przyzwyczaić się do komunikowania się przez Zoom, Google Meet, Microsoft Teams, Webex czy inne platformy, w których wypadało pokazywać twarz. W Clubhouse podczas rozmowy jest inaczej. Jako uczestnik pojawiasz się wizualnie tylko jako ikona twojego profilu. Oczywiście słychać też twój głos jeśli weźmiesz udział w konwersacji.

Co to jest Clubhouse
Aplikacja Clubhouse w App Store

 

Jak działa Clubhouse

Audycji, sesji nie można nagrywać wcześniej i emitować o określonej godzinie. Rozmowy są na żywo, bardzo spontaniczne. To wydaje się być tak atrakcyjne dla nowych użytkowników aplikacji.

Po drugie spotkania w pokojach nie są nagrywane i nie można ich potem odsłuchać Działa tu więc zjawisko FOMO. Nie chcesz przeoczyć swoich ulubionych nadawców lub ciekawych tematów. To podstawowa różnica w porównaniu z bardzo popularnymi podcastami.

Przez kilka pierwszych dni korzystania z Clubhouse`u traktowałem je jako medium towarzyszące. W mojej branży spotkania organizowane były często wieczorem. Dzięki nim spotykałem znajomych z branży MICE i poznawałem online nowe osoby.

Ważne ustawienia

W ustawieniach aplikacji warto przemyśleć kwestię częstotliwości wysyłania powiadomień. Jest pięć opcji do wyboru. Przy opcji standardowej czasami byłem bardzo atakowany powiadomieniami. Można też włączyć pauzowanie powiadomień (przez godzinę, do wieczora, do rana i na tydzień). Jeśli nie zrobisz tego odpowiednio dobrze, bardzo szybko możesz mieć dosyć powiadomień i samej aplikacji.

Nie wybieraj zbyt wielu zainteresowań, bo będzie to skutkowało wieloma powiadomieniami. Możesz również włączyć lub wyłączyć opcję Trending Rooms.

Etykieta

Clubhouse stworzył zasady społeczności, które warto poznać zanim zacznie się aktywnie korzystać z aplikacji. Oto kilka najważniejszych punktów:

  1. Bądź sobą – autentyczność Clubhouse zaczyna się od ludzi
  2. Szanuj – dotyczy to każdej osoby przez cały czas
  3. Nie wykluczaj – toleruj, witaj i toleruj różne osoby i perspektywy
  4. Buduj empatię i zrozumienie – angażuj się w rozmowy  prowadzone w dobrej wierze
  5. Wspieraj znaczące i autentyczne więzi

Proste społeczne zasady. Na razie podczas rozmów jest kulturalnie i zasady są przestrzegane, ale poczekajmy. Niestety najlepsze idee i aplikacje psujemy my sami, użytkownicy. Już nawet nie chce mi się pisać jak użytkownicy zepsuli Instagrama … Na szczęście moderator pokoju może blokować i usuwać uczestników rozmowy.

co to jest clubhouse aplikacja iphone zaproszenie
Pokoje w aplikacji Clubhouse

Jak założyć profil na Clubhouse

Strona aplikacji Clubhouse wygląda nieciekawie i zaprasza od razu na AppStore gdzie można ściągnąć aplikację Clubhouse. Aplikacja jest bezpłatna i można ją pobrać na iPhone`a.

Konto na Clubhouse można stworzyć tylko po zaproszeniu przez innego użytkownika. Specjalny kod jest wysyłant  sms-em lub przez messengera. Po zaproszeniu otrzymuje się kod, który aktywuje aplikację i wszystkie jego funkcje.

Czy warto założyć profil na Clubhouse? Jeśli interesujesz się mediami społecznościowymi, trendami, nawiązywaniem nowych kontaktów czy jak buduje się zaangażowane społeczności to na pewno tak. Dodatkowo dołączenie na tak wczesnym etapie do aplikacji pozwala  zarezerwować nazwę profilu lub twojej marki. Gdy zakładałem swój prywatny profil na Clubhouse nazwa Jaroslaw była jeszcze wolna 😉

Mały słowniczek Clubhouse

Aplikacji zacząłem używać w języku angielskim dlatego nawet dla siebie przygotowałem ten podstawowy słownik pojęć w języku polskim używanych w aplikacji Clubhouse. Mam nadzieję, że będzie dla Was przydatny.

  • Room czyli pokój – tutaj odbywają się rozmowy, audycje
  • Moderator – tworzy pokój i prowadzi rozmowę
  • Speaker czyli uczestnik rozmowy. Pierwszym jest moderator, który może opublikować przy tworzeniu pokoju kolejnych uczestników. Przy planowaniu i promowaniu pokoju speakerzy są określeni i widoczni. W trakcie trwania audycji moderator może udzielać głosu kolejnym słuchaczom.
  • Listener czyli słuchacz. Po prostu większość z nas, którzy dołączyli do pokoju. To co lubię w Clubhousie to fakt, że słuchacz może łatwo dołączyć do rozmowy, po akceptacji moderatora.

Może to brzmi bardzo skomplikowanie lub po prostu trudno mi to opisać. Raczej to drugie 😉 Interfejs aplikacji jest bardzo prosty i korzystanie z niej jest intuicyjne i przyjazne użytkownikowi.

Clubhouse turystyczny pokój MICE konferencje
Profil w aplikacji Clubhouse

Clubhouse i Social Media

Przy konfiguracji profilu na Clubhouse możesz podać swój Twitter i Instagram. Szczególnie ważne jest połączenie aplikacji z Twitterem, bo pomaga to w promocji audycji.

Dla kogo jest Clubhouse

Początkowy sukces aplikacji wydaje się być spowodowany obecną sytuacją pandemiczną. Rzadziej się spotykamy i nie tak często rozmawiamy jak kiedyś. Tak sobie myślę, dla kogo powstał Clubhouse:

  • Aktywnych użytkowników – lubisz dużo mówić, ale z sensem. Twoje wypowiedzi są zwięzłe, spójne i robisz podsumowania. Przydałby się także radiowy głos i dobra dykcja
  • Biernych użytkowników – lubisz słuchać innych i edukować się przez doświadczenia innych
  • Wszyscy dopuszczeni do rozmowy uczestnicy umieją prowadzić dyskusję
  • Dla szukających nowych kontaktów
  • i na koniec na obecnym etapie rozwoju aplikacji – jesteś użytkownikiem iPhone’a. Niestety znów użytkownicy Androida muszą czekać

Jako użytkownik możesz tworzyć swoje własne pokoje i transmitować własne audycje. Pokoje mogą być publiczne lub ograniczone dla Twojej społeczności.

Przyszłość aplikacji

To aplikacja w fazie rozwoju, która uzyskała niesamowity rozgłos w niektórych kręgach. Format przyjął się bardzo dobrze i liczba użytkowników szybko rośnie. Ile osób korzysta z Clubhouse`u w Polsce? Czekam na takie dane. O aplikacji jest głośno, pisze o niej wiele branżowych mediów. Dodatkowo efekt niedostępności powoduje jeszcze większe zainteresowanie i chęć dołączenia do „elitarnego” klubu.

Czy aplikacja stanie się ofiarą swojej nagłej popularności? W grudniu Twitter już wprowadził podobną usługę tzw. Twitter Spaces. Przeczytaj koniecznie wpis Twitter Spaces co to jest i jak działa. Przy okazji jeśli nie masz jeszcze Twittera to sporo tracisz. Jak założyć konto na Twitterze. Zapewne Facebook a może raczej Whatsapp skopiuje ten pomysł i wprowadzi dla swoich użytkowników. Tak przecież na Instagramie powstały Stories (kopia Snapchat) i Reels (kopia TikTok).

Zobaczymy jak aplikacja będzie się rozwijać na świecie i w Polsce. Dotychczas wysłałem dwa zaproszenia, mam dostępnych jeszcze siedem zaproszeń do Clubhouse, więc napisz do mnie, chętnie się podzielę.

Aktualizacja: W lutym liczba użytkowników aplikacji Clubhouse przekroczyła już 10 milionów.

Tagi: aplikacja, Clubhouse, Media społecznościowe,

Na blogu przeczytasz również o

test 20 pytań o marketingu online social media

20 pytań o marketingu online – zrób ten test

Mam dla Was 20 pytań dotyczących marketingu online. Test jednokrotnego wyboru. Część pytań jest prosta, inne mogą sprawić Wam więcej problemów. Co ważne odpowiedzi na pytania znajdziecie we wpisach na naszym blogu. Dla tych, którzy oczekują prostego klucza i odpowiedzi…
Jak założyć fanpage stronę na Facebooku

Jak założyć profil prywatny i stronę firmową na Facebooku

Zanim stworzysz Fanpage powinienieś założyć profil prywatny na Facebooku. Po prostu wpisz www.facebook.com i wypełnij pola. Jak pisze Facebook To jest (i zawsze będzie) darmowe! Zobaczymy … Po kliknięciu rejestracja Facebook będzie chciał sprawdzić poprzez twoje skrzynki pocztowe, którzy z twoich znajomych korzysta już…
mapa warszawskich syrenek przewodnik

Mistrzowskie Warszawskie Syrenki – Przewodnik na Foursquare

Warszawskie Syrenki – Przewodnik na Foursquare. Zainspirowani akcją promocyjną Urzędu Miasta Warszawy utworzyliśmy specjalną listę w serwisie geolokalizacyjnym. W ten sposób powstał dodatkowy przewodnik internetowy dotyczący 16 nowych syrenek, które z okazji Euro 2012 pojawiły się w stolicy Polski. Lista…
Dziad. On silny, my silniejsi – książka dla walczących z chorobami
MICE linki #2 wiadomości ze stycznia