Foursquare, w skrócie 4sq, to serwis geolokalizacyjny dostępny w wersji www oraz w formie darmowej aplikacji na urządzenia mobilne. Korzystanie polega m.in. na: odkrywaniu miejsc, meldowaniu się i zbieraniu punktów, dzieleniu się zdjęciami, poradami i rekomendacjami danego miejsca ze znajomymi. Foursquare umożliwia odnalezienie znajomych w pobliżu, korzystanie ze zniżek i nagród a także zdobywaniu odznak.
Czy warto korzystać z Foursquare?
Do korzystania z aplikacji potrzebny jest telefon komórkowy z nadajnikiem GPS oraz odpowiednim systemem operacyjnym. Foursquare dostępny jest dla sysytemów operacyjnych:
- iOS
- Symbian
- Android
- webOS
- Windows Phone 7
- BlackBerry OS
Jak założyć swoje konto w tej aplikacji? Załóż profil na tej stronie Foursquare.
Jakie korzyści może Ci przynieść aplikacja? Czy warto założyć konto? Dzięki 4sq znajdziesz w pobliżu swojej lokalizacji np. restaurację i przeczytasz o niej opinie (jakość jedzenia, obsługa, atmofera) i zobaczysz wstawione zdjęcia. Dowiesz, się także kto z twoich znajomych meldował się w tym miejscu.
W skrócie Foursquare to sieć społecznościowa oparta na mobilności, geolokalizacji i grywalizacji przynosząca użytkownikom wymierne korzyści w postaci rekomendacji, zniżek, bonusów, nagród.
Ciekawa historia Foursquare
Do spotkania przyszłych współzałożycieli doszło w 2007 roku. Dennis Crowley i Naveen Selvadurai pracowali wówczas w dwóch różnych firmach w tym samym budynku biurowym. Swój start-up zaczęli tworzyć u Dennisa w dzielnicy East Village w Nowym Jorku. Budowa pierwszej wersji systemu zaczęła się jesienią 2008 roku.
Foursqaure wprowadzono na rynek South by Southwest Interactive w Austin w Teksasie w marcu 2009 roku. W sierpniu 2009 r. odnotowano 100 tys. użytkowników. W lutym 2010 r. firma miała dziesięciu pracowników. W styczniu 2012 r. Foursquare zatrudnia już ponad 100 pracowników w centrali w Nowym Jorku i biurach w San Francisco a społeczność liczy sobie ok. 25 mln ludzi na całym świecie.
Foursquare kilka faktów i ciekawostek
Znalazłem kilka interesujących faktów i liczb o tym serwisie:
- 2010 rok – od 135 tys. do 6 mln użytkowników
- Pierwszy kwartał 2011 r. – ponad 7,8 mln użytkowników (40% z nich stanowią użytkownicy spoza Stanów Zjednoczonych)
- 2011 rok – 1 mld zameldowań – 500 000 biznesowych partnerów
- Dane na styczeń 2012 r.: Społeczność skupia ok. 15 mln ludzi na całym świecie, Ponad 1,5 mld check-in i miliony więcej zameldowań każdego dnia Partnerzy biznesowi- 600 000
Co to jest meldunek (check-in)?
Check-in w aplikacji Fourquare polega na zaznaczaniu swojej obecności w danym miejscu. Poprzez zameldowanie się w danym miejscu:
- informujemy pozostałych użytkowników o naszej lokalizacji
- możemy sprawdzić, kto przebywa często w tym samym miejscu
- co my (np. hotel, ulubione sklepy, lotnisko, atrakcja turystyczna)
- nawet ustalić, czy nasi znajomi są w pobliżu.
Bieżące informowanie o tym „kto, co, kiedy i gdzie” oparto na liście aktywności, która jest aktualizowana w czasie rzeczywistym (umożliwia to technologia push).
Poza samym zaznaczeniem swojej obecności do każdego meldunku możemy pozostawić komentarz (np. polecam / nie polecam/ obsługa jest …) i dodać zdjęcie (automatycznie zostanie przypisane do danej lokalizacji). Za każdy meldunek otrzymuje się punkty.
Zostań burmistrzem (Mayor) ulubionych miejsc na Foursquare
W Foursqaure chodzi o to, aby odwiedzając określone miejsca dokonywać meldunków. Jeśli często meldujesz się w jednym miejscu możesz zostać jego opiekumem tzw. Mayorem.
Można zameldować się minimum raz na dobę. Jeśli meldujesz się częściej Foursquare nie zaliczy ci tych check-inów). Tytuł burmistrze nie jest Ci dany raz na zawsze. Aby utrzymać status Mayora musisz meldować się regularnie. Szczególnie dotyczy to popularnych miejsc (np. Molo i Monciak w Sopocie, Stare Miasto w Warszawie czy Rynek Starego Miasta w Krakowie) oraz miejsc (tzw. venues) w których jest duży ruch (lotniska, dworce kolejowe, itp.).
Zapewne zastanawiasz się po co być tym Mayorem na Foursquare? Ten serwis geolokalizacyjny opiera się na zasadach grywalizacji, więc chodzi między innymi o zabawę, rywalizację ze znajommi i prestiż. Do wymiernych korzyści można zaliczyć specjalne promocje (tzw. Foursquare Special) przygotowywane przez zarządzających danym miejscem przygotowywane dla Mayorów.
Zdobywaj odznaki (badges)
Ktoś nam kiedyś powiedział, że PTTK już dawno coś takiego wymyśliło. Trudno się z tym nie zgodzić. Foursquare proponuje wirtualne odznaki sprawnościowe, na miarę XXI wieku. Jeśli meldujesz się w wielu miejscach z określonej kategorii możesz otrzymać np.
- odznakę Pizzaiolo (za meldunki w 20 różnych Pizzeriach)
- Mall Rat (za check-iny w centrach handlowych)
- Zoetrope (10 meldunków w różnych kinach)
- Warhal (10 meldunków w galeriach sztuki).
Odznaki za aktywność na Foursquare
Dodatkowo Foursquare przyznaje Ci takie odznaki. Zapewne będą to pierwsze odznaki, gdy zaczniesz używać Foursquare:
- Newbie – za pierwszy check-in
- Adventurer – za 10 check-in
- Explorer – za 25 check-in
- Superstar – za 50 check-in
- Super User – za 30 check-inów w ciągu 30 dni
- Super Mayor – za posiadanie tytułu Mayora w 10 miejscach
- Century Club – za 100 check-in
- Ten Hundred – za 1000 check-in
Odznaki Specjalne Foursquare
Klika odznak jest szczególnie pożądanych przez użytkowników tego serwisu społecznościowego. Otrzymuje się je wtedy, gdy w jednym miejscu zamelduje się określona liczba osób
- Swarm Badge – minimum 50 osób zameldowanych w jednym miejscu (przez 3 godziny)
- Super Swarm Badge – minimum 250 osób zameldowanych w jednym miejscu
- Super Duper Swarm – minimum 500 osób zameldowanych w jednym miejscu
- Epic Swarm Badge – minimum 1000 osób zameldowanych w jednym miejscu
Listę wszystkich odznak Foursquare znajdziesz na stronie www.4squarebadges.com
Promocje (Specials) za meldunki na Foursquare
Użytkownicy prywatni mogą korzystać ze zniżek, specjalnych ofert, bonusów w miejscach, w których się zameldują. Firmy/ partnerzy biznesowi po potwierdzeniu, że są uprawnieni do prowadzenia działań promocyjmych w imieniu obiektu, mogą poprzez Foursquare ogłaszać specjalne oferty zakupu, promocje.
Jak ”odblokować”promocję na Foursquare?
Parametry promocji ustalane są przez firmy. Promocja jest „ odblokowana”/ dostępna po zameldowaniu się w konkretnym lokalu (np. kawiarni). Informacje o promocji udostępniane są w zakładce „Specials Nearby”. Kryteria skorzystania z promocji są różne, np. liczbowe lub czasowe.
Speciale / promocje skierowane są do nowych użytkowników/ klientów jak i stałych bywalców miejsc (programy lojalnościowe, np. dla Mayora). Przykłady: dla pierwszych pięciu osób zalogowanych w kawiarni- kawa gratis; po pierwszym zalogowaniu się w sklepie – 10% znizki na wybrane produkty.
Więcej o Foursquare nauczyś się można na szkoleniu.
Spodobała Ci się aplikacja? Dowiedz się więcej na naszym blogu: