Moje trzecie targi World Travel Market w Londynie. Za każdym razem uczestniczyłem w WTM w innej roli. Po raz pierwszy dwa lata temu przyszedłem jako odwiedzający i miałem dużo czasu na odwiedzanie stoisk i uczestniczenia w seminariach, warsztatach oraz Blogger`s Speed Networking. Zobaczcie wpisy
Rok temu jako pracownik Travel Weekly na WTM 2015 dosłownie biegałem od stoiska do stoiska na umówione spotkania z klientami, pokonane kilkanaście kilometrów każdego dnia. Blisko 20 formalnych spotkań dziennie i koordynacja kalendarza spotkań całego naszego zespołu Connections Events. Nic dziwnego, że zasnąłem wracając metrem do domu. Na szczęście i tym razem udało się spotkać ze znajomymi blogerami na Speed Networkingu. Zobaczcie wpis World Travel Market 2015.

W 2016 roku miałem okazję pracować dla Polskiej Organizacji Turystycznej i uczestniczyć w targach jako pracownik polskiego stoiska. Wspierałem Polish National Tourist Office w Londynie w promocji Polski poprzez
- prowadzenie profili Social Media – Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn
- nagrywanie wideo
- nawiązywanie relacji z influencerami – blogerami, vlogerami.
- odpowiadanie na pytania gości odwiedzających polskie stoisko targowe
To był dla mnie wielki zaszczyt i bardzo ciekawe doświadczenie.

Po raz pierwszy do hali ExCeL przyjechaliśmy w niedzielę w celu obejrzenia stoiska. Polska była gotowa, czego nie można były powiedzieć o wielu innych krajach czy regionach, których stoiska jeszcze były w budowie. Nam zostało tylko ustawienie kanap, podłączenie monitorów oraz omówienie z całym zespołem harmonogramu targów.
Jeszcze potem wizyta w Shepherds Bush w polskiej restauracji w Londynie Tatra, która zapewniała nam catering i byliśmy gotowi na targi turystyczne World Travel Market 2016. Przy okazji, ta polska restauracja w Londynie to moje najnowsze odkrycie kulinarne. Szef kuchni Robert Kusy serwuje pyszne steki i polskie jedzenie. A wszystko tak blisko nas, w Shepherds Bush.

Te trzy dni na WTMie były bardzo intensywne. Na stoisku Polski w tym roku można było czuć „creative tension” i pozytywną energię zespołu i polskich wystawców. Ja cieczyłem się, że w końcu Polska była aktywna w Social Media podczas targów i nawiązywaliśmy wiele nowych relacji z odwiedzającymi, dziennikarzami i blogerami.
Polska była jednym z najaktywniejszych krajów pod względem komunikacji w Social Media a „Poland” jednym z najczęściej dyskutowanych wątków podczas tych targów. Przyciągnęliśmy wiele nowych osób na stoisko, z którymi rozmawialiśmy o podróżach i promocji Polski.

Bawiliśmy się z uczestnikami targów w #VolleyballSelfie, rozdawaliśmy upominki #Wroclove.
Najważniejszymi wydarzeniami na polskim stoisku były oczywiście spotkania przedstawicieli branży z klientami. Poza tym warto wspomnieć kto odwiedził targi. Arkady Rzegocki – nowy Ambasador RP w Londynie, delegacja Ministerstwa Turystyki oraz siatkarze IBB Polonia, którzy są aktualnymi mistrzami Anglii. Ta niesmowita historia polskiej drużyny doczeka się osobnego wpisu na blogu.


Kulminacją drugiego dnia był #WeGoToPoland Evening, podczas którego można było spróbować polskiego jedzenia, lokalnych piw oraz wina z Podkarpackiego. Tak, to prawda mamy w Polsce winnice 😉 W Zielonej Górze, Małopolsce, wspomnianym Podkarpaciu a nawet na Kaszubach.


Na koniec wieczoru losowanie wycieczek do Krakowa i Lubelskiego. Bardzo się cieszę, że do Lublina i Zamościa pojadą dwie blogerki z Bristolu. W czerwcu Emma i Keri będą w Polsce, zobaczcie ich bloga już dziś –Ladies What Travel.
Blogger`s Speed Networking
Niecierpliwie czekałem na trzeci dzień WTM, bo właśnie w środę odbywał się Blogger`s Speed Networking. To była znów okazja do spotkania ze znajomymi i poznania nowych blogerów podróżniczych. Muszę stwierdzić, że z roku na rok ten event coraz bardziej się rozwija i spotkałem wiele inspirujących osób. Również z Polski 😉 Widziałem się z Szymonem Nitką z bloga podróżniczego ZnajKraj.
W osobnym wpisie napiszę Wam jak przygotować się jako bloger do uczestnictwa w targach turystycznych. Dobra prezentacja, ulotka, uśmiech i ciekawa osobowość to podstawa.
O czym jeszcze warto Wam wspomnieć? Nie udało mi się odwiedzić zbyt wielu stoisk, nie byłem na żadnym seminarium więc nie mam dla was tak wiele zdjęć jak w poprzednich latach. Byłem za to częstym gościem Press Roomu, który w tym roku był usytuowany w części wystawowej hali ExCeL, przy stosikach krajów z Ameryki Południowej. Mieli najlepszy internet.
W ekipie filmowej WTM, poza znajomymi Gregiem i Carol z Travizeo, pracuje też Polak. Jesteśmy wszędzie! Piotrek Wancerz kręci rewelacyjne timelapsy! Zobaczcie Timelapse Media.
Udało się jeszcze promować ideę Instagramers wśród przedstawicieli państw, regionów i miast z całego świata. Zapowiadają się kolejne podróże z Instagramem w przyszłym roku 😉
Uczestnictwo na targach na stoisku to okazja do spotkania znajomych oraz poznania nowych osób z Polski. Zespoły z Krakowa, Małopolski i województwa lubelskiego aktywnie promowały się swoje regiony w tym roku w Londynie. To nie jest tajemnica, że kochamy Polskę Wschodnią, a lubelskie w szczególności 😉 Kraków też kochamy.



Uwielbiam poznawać pozytywnie zakręconych ludzi. Taką osobą jest Krzysiek Rdest z Żyrardowa. Prywatnie – tata Gosi Rdest, najszybszej Polki na torach wyścigowych. Social Media geek, który z kamerą w ręku i Facebook Live zmienia świat (#Pushupchallenge) i swój Żyrardów.
Uśmiech, zaangażowanie i pozytywna energia to domena pań przy ladzie, które były pierwszym kontaktem dla odwiedzających polskie stoisko. Jest moc! Najwyższy na targach szczudlarz Wrocławia, zespół z restauracji Tarta, Maja. Na koniec, Cezary Molski, dyrektor biura Polskiej Organizacji Turystycznej w Londynie, który zmienił się w wodzireja i poprowadził #WeGoToPoland Evening.

Trudno mi przelać wszystkie pozytywne emocje, które mi towarzyszyły na targach. Po prostu w przyszłym roku musicie odwiedzić polskie stoisko.
Ważne dla mnie było też spotkanie z Davidem Benitezem, z którym rozwijamy ideę Inspiracyjnych Hubów. To sieć lokalnych farm, gdzie stosując metodologię Meeting Design, uczymy ludzi wpółpracy, komunikacji i przekazujemy wiedzę. Wszystko przy udziale lokalnych farmerów i wspólnych zajęciach w winiarni, gaju oliwnym, polu czy sadzie. Posiłki podczas spotkań przygotowywane są wyłącznie z lokalnych i organicznych upraw.

Współpracujemy już z trzema farmami (w tym winiarnia) w Katalonii w okolicy Barcelony i jedną w Ekwadorze. W tym roku organizujemy pierwszą imprezę w Hiszpanii. W przyszłym roku będziemy poszukiwać partnerów w Wielkiej Brytanii i Polsce. Chciałbym, aby do naszej sieci dołączyły trzy wybrane gospodarstwa. Jedno z Polski Wschodniej, jedno z okolic Tatr i trzecie z Kaszub w pobliżu morza. Zobaczcie stronę naszego projektu CoCoA Content Cocktails. Może polecicie jakieś gospodarstwa w Polsce?
W tym roku na World Travel Market przyświecały mi dwa motta #WeGoToPoland i Let’s Travel and Instagram the World! W jakiej roli Duolook będzie na targach WTM 2017? Na pewno będzie znów bardzo ciekawie! Do zobaczenia za rok.