Wydarzenia online stały jednym ze sposobów przetrwania pandemii przez branżę MICE. I z tego powodu poprzedni rok bez wątpienia należał do takich aplikacji jak Zoom, Microsoft Teams, Clickmeeting (polska platforma) i innych. Aby komunikować się oraz organizować eventy, głównie w świecie wirtualnym. musieliśmy dostosować się do nowych narzędzi.
Podczas różnego rodzaju wideo spotkań zachowania uczestników były różne. Wydaje mi się, że im dłużej musimy pracować w domu, tym częściej zdarzały się sytuacje, że ktoś z uczestników nie włączył kamery podczas takich wydarzeń. Taka sytuacja pojawiała się mimo, że inni uczestnicy spotkania online aktywowali tę funkcję. To może być bardziej komfortowe I wygodne, bo nie trzeba się przejmować wyglądem i tłem w kadrze. ale czy na pewno to jest grzeczne? Jednak moim zdaniem biorąc udział w webinarze czy transmisji z dyskusją online, powinno pokazać się swoją twarz. Sam, prowadząc szkolenia online liczę na interakcję, a nie mówienie do czarnych ekranów.
Aplikacje Clubhouse – w końcu nie muszę Was widzieć podczas rozmowy
Ludzie chcą jednak rozmawiać w internecie tworząc sieci zainteresowane daną tematyką. Niekoniecznie też chcą się widzieć. To przyczyniło się do popularności aplikacji Clubhouse, która co prawda istnieje od początku 2020, ale dopiero pod koniec ubiegłego roku zyskała nowe życie.
Podcasty, których możemy słuchać w dowolnej porze znamy już od wielu lat. Clubhouse działa trochę inaczej wyznaczając standardy dla całego trendu Social Audio.
W najprostszy sposób aplikację Clubhouse można to opisać jako stację radiową, którą współtworzą dołączający słuchacze. W tzw. pokojach organizator może udzielać głosu uczestnikom, którzy są widoczni tylko jako ikony profilu. Nie ma wideo, zdjęć, tekstów, tylko sam dźwięk. Nie można pisać komentarzy w okienku z boku. Aplikacja Clubhouse dała swoim użytkownikom poczucie autentycznych rozmów i powrotu choć w części do relacji międzyludzkich sprzed czasów pandemii. Zobacz poradnik Co to jest i jak działa Clubhouse.
Aplikacja w początkowej fazie popularność zyskała także dzięki efektowi niedostępności. By móc założyć swój profil należało być zaproszonym przez innego użytkownika. FOMO to kolejny efekt mający na celu przyciągniecie użytkowników. Rozmów na Clubhousie nie można odsłuchać po ich zakończeniu.
Można powiedzieć, że w styczniu i lutym wiele czasu spędziłem na słuchaniu i uczestniczeniu w różnych rozmowach prowadzonych przez osoby z naszej branży MICE. Clubhouse można traktować jako medium towarzyszące. Aplikacja dostępna jest tylko na urządzenia Apple co bez wątpienia ogranicza jej rozwój. Obecnie z aplikacji korzysta około 10 milionów użytkowników, w grudniu było to tylko 600 tys.
Czy warto już dziś inwestować czas w pozyskiwanie wiedzy i w tworzenie profilu w Clubhouse? Warto do słowniczka dodać takie terminy jak pokój czy klub. Pierwsze destynacje oraz przedstawiciele branży MICE zaczęły działania marketingowe w aplikacji Clubhouse, założyły profile, biorą udział w dyskusjach, organizują spotkania i rozmowy z ciekawymi gośćmi.
Social Audio – co na to inni gracze?
Nie wiem jaka będzie przyszłość aplikacji Clubhouse, ale bez wątpienia Social Audio już jest jednym z ważniejszych zjawisk w marketingu 2021 roku. Lawina ruszyła, bo już blisko 30 startupów powstało wykorzystując ten koncept. Do gry dołączyli też giganci: Twitter, Facebook oraz LinkedIn (Microsoft). Tworzą własne wersje i planują dodać nowe funkcjonalności dla swoich użytkowników.
Wiosną premierę miał Twitter Spaces. Koniecznie przeczytaj mój Poradnik jak działają Pokoje na Twitterze. Muszę przyznać, że ta nowa i rozwijana nowa funkcjonalność Twittera bardzo przypadła mi do gustu.
Facebook planuje uruchomienie własnych podcastów oraz takich nowości jak:
- Soundbites
- Live Audio Room
- Sound Studio
Najmniej wiadomo na temat postępu prac Microsoftu w LinkedIn.
Duże platformy społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter, LinkedIn, mają przewagę nad Clubhouse w postaci obecnych użytkowników serwisów, będą po prostu wprowadzać dodatkowe funkcjonalności oraz będą dostępne na urządzeniach mobilnych z systemami iOS i Android. Na pewno powinno się obserwować co dzieje się na rynku i jak nowe platformy komunikacji marketingowej będą się rozwijać.
Posłuchaj Twitter Spaces
Na Twitterze polecam rozmowy na żywo na Twitter Spaces organizowane przez @MayKingTea z Wielkiej Brytanii i Madalyn Sklar #TwitterSmarter z USA.
Pierwsze destynacje i przedstawiciele branży MICE rozpoczęli działania marketingowe w aplikacji Clubhouse, stworzyli profile, biorą udział w dyskusjach, organizują spotkania i rozmowy z ciekawymi gośćmi. Polecam posłuchać:
- EventMB
- Rozmowy w Ljubljanie (Conventa i Ljubljana Convention Bureau)
- influencerzy branży MICE
Polecam również rozmowy na żywo na Twitter Spaces #AssociationsSpace, których koncept stworzyłem oraz wspierałem technicznie na potrzeby kampanii marketingowej.
🎙️ I had a great pleasure supporting the #AssociationsSpace talks series this spring & early summer. Created & run LIVE on @wordofmice`s Twitter where we talked about all things related to #associations & #events. So many fantastic people met. Have a lovely August #eventprofs pic.twitter.com/JWp6NhNkLW
— Jaroslaw Marciuk ☕️ call me Jaro (@JaroslawMarciuk) August 2, 2021
Zainteresował cię powyższy temat? Zapraszam do czytania kolejnych artykułów. Zobacz też Co to jest ChatGPT.