Wycieczka do Ronneby i Wikingowie w Blekinge

1 Komentarz

Po pierwszej części zwiedzania Karlskrony pojechaliśmy z przewodnikiem do Ronneby. Podczas podróży autokarm poszukujemy Wikingów i poznajemy coraz bardziej Blekinge – najbardziej zaludniony obszar kraju (50  os./km²), zwany także  „Szwedzką Doliną Krzemową”. Region, który ma burzliwą historię, o wiele dłużej należał do Danii niż do Szwecji. W 1658 roku na mocy Traktatu z Roskilde,  między innymi Blekinge, Skania i Wyspa Bornholm zostały włączone do Królestwa Szwecji. Ronneby straciło na znaczeniu, stolica regionu została przeniesiona do Karlskrony.

Heliga Kors Kyrka

Stajemy w pobliżu rynku i od razu wspinamy się na wzgórze po schodach do pierwszej atrakcji podczas wycieczki. Holiga Kors Kyrka czyli kościół Świętego Krzyża widoczny jest z wielu miejsc Ronneby. Jego wysoka wieża góruje nad miastem. Pod drodze mijamy klasyczny szwedzki drewniany dom pomalowany na kolor falun.

Ronneby Holiga Kors Kyrka drewniany szwedzki dom farba falun blekinge
Holiga Kors Kyrka i drewniany szwedzki dom w kolorz faluńskiej czerwieni

Najstarsze części kościoła w Ronneby pochodzą z XII wieku, obecny wygląd ukształtował się w XV wieku. Teren wokół kościoła otacza mur. Przy świątyni nieliczne zachowane nagrobki po dawnym cmentarzu.

ronneby blekinge średniowieczny kościoł Heliga Kors zwiedzanie z wycieczką

Charakterystyczne są także niskie i masywne przypory. Gotyk na dotyk jak mawiają w Toruniu.

rzeź krwawa łaźnia Ronneby Blekinge

Ronneby zasłynęło z najbardziej krwawej rzezi w historii krajów skandynawskich. Było to w roku 1564, gdy wojska szwedzkie dowodzone przez króla Eryka XIV zdobyły miasto. Nieliczni mieszkańcy skryli się w kościele, który jako jedyny ocalał w pożarze miasta. Zginęło około 2 tysiące duńskich mieszkańców. Zdarzenie zostało nazwane Krawą Łaźnią w Ronneby.

Wewnątrz budowli zachowały się drzwi z czasu rzezi z widocznymi nacięciami siekier szwedzkich żołnierzy, którzy usiłowali wedrzeć się do środka.

historia średniowiecza szwedzi duńczycy siekery blekinge

Kościół w Ronneby słynie z fresków, w większości powstałych za panowania szwedzkiego.

Blekinge Ronneby freski malowidła ściany kościoła
Zwiedzanie wnętrza kościoła w Ronneby

Świątynia jest mała i niska. Spotykamy pastora – kobietę. Dla polskiej wycieczki to mały szok. Nasza przewodniczka Ania opowiada o różnicach między katolicyzmem a protestantami w Szwecji. Dla nas to nie nowość. Słuchamy o szwedzkim protestantyzmie.

nabożeństwo pastor zwiedzanie kościoła z wycieczką

Musimy kończyć zwiedzanie, bo za chwilę zacznie się nabożeństwo.

psalmy biblia nabożeństwo w kościel protestanckim ewangelickim szwecja
Rozłożona szwedzka Biblia w kościele

Kolorowe szwedzkie domy

Wychodzimy przez bramę kościoła i idziemy w malownicze wąskie uliczki Ronneby, gdzie stoją drewniane i kolorowe domki.

Bergslagen Ronneby najstarsza dzielnica miasta drewniane domy blekinge szwecja-atrakcje
Drewniane domy w Ronneby

Uroku Bergslagen, najstarszej dzielnicy miasta, dodaje położenie na stoku wzgórza oraz przepływająca obok rzeka Ronneby.

szwedzkie domki drewniane w ronneby
Białe, żółte i czerwień faluńska

Z Alicją wleczemy się na końcu wycieczki, co rusz pstrykając zdjęcia i mówiąc do siebie „a widziałaś to, a zobacz jeszcze to…” Reszta dziwnie na nas spogląda.

najciekawsze miejsca w szwecji
Malownicze ulice Ronneby w pobliżu Karlskrony

Wypoczynek w naturze

Wracamy do autokaru, wyjeżdżamy z centrum miasta i jedziemy do naturalnej atrakcji. Początki ogrodu „Brunnsparken” sięgają roku 1705.  W 2005 park miejski został wybrany najpiękniejszym szwedzkim parkiem, a miasto Ronneby nazywane jest ogrodem Szwecji

Ronneby Brunnspark park zdrojowy kurort blekinge
Park zdrojowy wczesną wiosną

Jesteśmy tuż przed początkiem wiosny, tu szybciej wszystko kwitnie. W Gdańsku nie było jeszcze pąków, a tu już się pojawiają na niektórych drzewach.

park zdrojowy kurort skały blekinge

Jak pięknie musi być latem w słynnym Ogrodzie Różanym czy Ogrodzie Tysiąca Róż, jest też Ogród Zapachów, Alicja czuciowiec już marzy o takim spacerowaniu. Tym razem nie doszliśmy jednak nawet do Ogrodu Japońskiego.

Brunnspark drewniane wille w szwedzkim kurorcie

Czuć wiosnę. Zielone są rododendrony, trawa, drzewa iglaste i widzimy krokusy.

krokusy wiosna w Ronneby Brunnenpark

Dookoła budzi się przyroda. Pogoda nam sprzyja, piękne słońce, chociaż  podczas rejsu promem Stena Line na Bałtyku wiatr hulał i było pochmurno.

ronneby drewniana willa dyrektora ogrody szwecji
Drewniana willa dyrektora kurortu

Dowiadujemy się, że w pobliżu parku swoje siedziby mają szwedzkie firmy IT.

Ślady Wikingów

Kto interesuje się tematyką Wikingów lub chociaż oglądał serial fabularny Discovery Historia „Wikingowie” powinien przyjechać do Hjortahammar lub Hjortsberga. To cmentarzyska z epoki Wikingów. My wracając z Ronneby do Karlskrony zatrzymaliśmy się w Hjortahammar. To malownicze miejsce na pięknym półwyspie.  Zazwyczaj pasą się tu owce.

wikingowie w szwecji wycieczka Hjortahammar

W Hjortahammar zobaczycie nie tylko kamienne kręgi i mehiry. Jest tu wiele innego rodzaju ustawień kamieni, również plac w kształcie statku. Dawniej w tym miejscu był również port. Archeologowie potwierdzili, że cmentarzysko powstało zdecydowanie wcześniej  i znajdują się tu głównie groby pierwszego tysiąclecia n.e. oraz  groby z epoki żelaza. Łącznie jest tu około 120 kamieni pełniących określone funkcje i mające określone znaczenie.

szwecja Hjortahammar cmentarzysko wikingowie

W oddali widać szwedzkie domki.

szwecja domy drewniane las jezioro

Zobaczyliśmy sporo w takim krótkim czasie, dowiedzieliśmy się, że Szwedzi kochają przyrodę i dużo czasu spędzają w otoczeniu natury. Przeczytaj inne ciekawostki o Szwecji.

Tekst powstał przy współpracy z marką Stena Line Polska.

Tagi: Blekinge, cmentarz, kościół, park, Ronneby, Skandynawia, Stena Line, Szwecja, Szwecja atrakcje, Wikingowie, wycieczka do szwecji

Na blogu przeczytasz również o

martin luter king mlkday alabama rosa parks autobus rownouprawnienie usa atrakcje zwiedzanie Montgomery civil rigts Selma Birmingham

Co nam przypomniał film Kamerdyner…

Dziś 20 stycznia i w USA obchodzone jest święto Martin Luther King, Jr. Day of Service. To w Stanach, a my w Polsce oglądaliśmy z Alicją film The Butler. Film inspirowany jest życiem Eugene`a Allena, który przez 34 lata pracował…

Isabella Plantation w Richmond

Isabella Plantation to najpiękniejszy ogród w Londynie. To mniej znana atrakcja Londynu, ale jeśli lubicie przyrodę to warto ją zobaczyć. Isabella Plantation położona jest w centrum królewskiego Richmond Park.  Do Richmond trzeba koniecznie przyjechać w drugiej połowie kwietnia lub na początku maja, gdy…

Godzina z Danem Rubinem

Dowiedziałem się o ciekawym spotkaniu i poszedłem. To moja pierwsza wizyta na #MeettheIphonePhotographer. Swoją drogą to chyba najdłuższy hashtag jaki używałem. Meet the Iphone Photographer to cykl spotkań w Apple Store przy Regent Street. Organizuje je i prowadzi Dan Rubin. Podczas ostatniego…
Jak założyć profil prywatny i stronę firmową na Facebooku
Kawa, kryminały i gołe okna czyli ciekawostki o Szwecji