W związku z sytuacją na Ukrainie, Polska ostatnio często pojawia się w światowych mediach. Wierzę, że pomimo trwającej wojny za wschodnią granicą uda się nam przez szereg działań zaprezentować Polskę jako bezpieczny i nadal atrakcyjny kraj dla branży MICE. Przyznać trzeba, że zadanie nie jest łatwe w obliczu toczącego się konfliktu zbrojnego w sąsiadującym państwie.
Konfrencja UFI w Poznaniu
Potwierdzają to między innymi nadal realizowane duże międzynarodowe wydarzenia w Polsce, chociażby UFI European Conference 2022 w Poznaniu. We właśnie zakończonej konferencji (4-6 maj 2022) w Międzynarodowych Targach Poznańskich wzięło udział ponad 170 delegatów z ponad 31 krajów. Mogli oni naocznie przekonać się o wysokim profesjonalizmie polskich eventprofs, ale także że w Polsce normalnie toczy się życie. Zostali oni właśnie naszymi najlepszymi ambasadorami w świecie MICE. Zobaczcie co już zostało opublikowane w social media pod hashtagiem #ufieurope.
Quick & Sweet #UFIEurope @UFIlive Social Media Report. Mentions 149 (Twitter, Instagram, Facebook) SM Reach 420k, AVE 34.85k $. Created with @brand2 #eventprofs #poznan #socialmedia @GrupaMtp pic.twitter.com/ecmyGXnFC1
— Jaroslaw Marciuk ☕️ call me Jaro (@JaroslawMarciuk) May 9, 2022
Należy działać teraz aktywnie, aby nadal polskie miasta były rozważane w planach na kolejne duże wydarzenia w perspektywie najbliższych 2-3 lat. Trudno sobie to wyobrazić, ale wojna może potrwać miesiące, lata … i powinniśmy znaleźć na to rozwiązania. Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń TUgether ma na to odpowiedź i przygotowuje ogólnopolską akcję pod hasłem SPOTYKAMY się, by POMAGAĆ, opatrzoną takimi hasztagami jak #strefaPOMOCY, #HELPzone #SPOTKANIAdlaUkrainy.
Każdy z nas ma wpływ jak postrzegana jest Polska. Wiele z nas używa mediów społecznościowych takie jak Facebook, LinkedIn, Twitter czy Instagram. Wśród naszych kontaktów mamy decydentów i liderów opinii. Odwrócenie wizerunku Polski jest możliwe nie tylko poprzez planowane kampanie promocyjne, ale także przez każdego z nas. Każdy z nas dysponuje potężnym narzędziem marketingowym – smartfonem. Wystarczy tylko (i aż) zrobić zdjęcia, nagrać krótkie filmy, napisać tekst – Polska jest bezpieczna, pokazać normalnie toczące się życie w Polsce takie jak widzimy na co dzień, pokazać hotel pełen gości czy przekazać relację z konferencji czy kongresu. Na polskich ulicach wciąż jest wiele turystów a polskie restauracje są pełne gości. Takich obrazków nie widzi się często w zagranicznych przekazach medialnych z Polski.
Branża MICE w Krakowie
Przez inwazję Rosji na Ukrainę Kraków bardzo odczuwa zmiany w turystyce masowej jak i biznesowej. Widać jednak marketingowe działania mające odwrócić ten trend. Jedne ze spontanicznych akcji w mediach społecznościowych to filmy publikowane przez:
- Prezydenta miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego
- Ambasadora Kongresów Polskich, profesora Piotra Myśliwca w związku z organizowanym w na początku lipca 30. jubileuszowym kongresem EAES 2022 w Centrum Kongresowym ICE Kraków
- Przewodnika miejskiego Szymona Gatlika
Dodatkowo 1 maja w ramach projektu „Małopolska – cel podróży” wystartowała oficjalna kampania z hasłem przewodnim „Wide open…” promująca Kraków i Małopolskę w Niemczech i Wielkiej Brytanii
To wszystko na pół roku przed 61. Kongresem Stowarzyszenia ICCA w Krakowie w 2022 ma ogromną wartość. Przeczytaj Kongres ICCA w Krakowie.
Co się dzieje we Wrocławiu?
W kwietniu miałem okazję ponownie odwiedzić Wrocław dzięki zaproszeniu Convention Bureau Wrocław.
Pomimo obecnej sytuacji i wielu nowych wyzwań rynek hotelarski we Wrocławiu dynamicznie się rozwija. Zaledwie miesiąc temu tuż przy rynku został otwarty pierwszy hotel sieci Wyndham w Polsce.
Już za chwilę otwiera się drugi Q Hotel w mieście – czterogwiazdkowy Q Hotel Plus Wrocław Bielany z 3700 m2 powierzchni konferencyjno-eventowej. Odwiedziłem także hotel sieci, w której pracowałem 7 lat. Widok wewnątrz Novotel Centrum Wrocław bardzo pozytywnie mnie zaskoczył, lobby pełne gości z Polski i zagranicy, grup turystycznych, biznesowych, konferencji oraz imprez firmowych. Business as usual.
Lublin i Katowice
Kryzys oznacza wstrząs, ale też przełom i stanowi punkt zwrotny w działaniu. Po kilku latach działalności z mapy krajowych biur convention zniknęło niestety Lublin and Region Convention Bureau. Szkoda, gdyż coraz częściej organizatorzy poszukują destynacji drugiego i trzeciego wyboru, a Lublin mógłby być jedną z nich. Na szczęście lubelskie CVB będzie kontynuowało działalność dzięki Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej i ciągłość działalności i promocji destynacji MICE zostanie zachowana.
Z kolei od kilkunastu miesięcy trwają prace nad powstaniem nowego biura kongresów i konferencji na południu Polski. Województwo Śląskie ma atrakcyjną ofertę dla planistów każdego rodzaju spotkań i wydarzeń i być może to dobry moment na powstanie silnej jednostki odpowiedzialnej nie tylko za promocję Katowic, ale i całego regionu.
Poland Convention Bureau
Polska branża MICE wiąże też duże nadzieje na zmiany w związku z wyborem nowego prezesa POT. W kwietniu ogłoszono, że ponownie został nim Rafał Szmytke. Poland Convention Bureau, działające w strukturach POT od 20 lat, intensyfikuje działania nad nowym przekazem marketingowym oraz planuje nowe działania adekwatne do zmieniającej się sytuacji.
Już na przełomie maja i czerwca na targach IMEX w Frankfurcie będzie można zobaczyć i dowiedzieć się jak międzynarodowa branża oceni najnowsze wydarzenia w naszej części Europy. #imex22