fbpx

Prywatność jest fikcją

Brak komentarzy

Ten wpis powstał po naszych warsztatach zatytułowanych Personal Branding i planowanie kariery po studencku…czyli pięć kroków do budowania swojego wizerunku w internecie w zwariowanych czasach lajków i słitfoci a przeprowadzonych podczas konferencji NetVison w Gdańsku. Uczestnicy naszego panelu pierwsi otrzymali dostęp do notki, teraz każdy może ją przeczytać.

Przed wystąpieniem jeszcze raz wspólnie się zastanawiamy, jaka jest granica między pracą a prywatnością. Jako małżeństwo już kiedyś omawialiśmy temat – my w internecie. W tym zakresie co do zasady mamy jednakowe zdanie, pewne różnice pojawiają się przy szczegółach, dokładniej przy konkretnych zdjęciach czy tekstach. Dlaczego to takie ważne? Bo internet zbiera wszystko, nie rozdziela naszego życia na zawodowe i prywatne. W wirtualnym świecie prywatność jest fikcją! Zobaczcie na filmie, jak łatwo nas nakryć…

Żyjemy w zwariowanych czasach. Dziś rekrutujący mają do dyspozycji narzędzia, których kandydaci do pracy mogą się bać.

Przy okazji, może ktoś chciałby zrobić podobne eksperymenty social media w Polsce…? Niby to nie jest wielkim zaskoczeniem, że większość informacji w internecie na nasz temat pochodzi od nas samych. A jednak, ludzie są w stanie bardziej uwierzyć w nadprzyrodzone zdolności wróżbity, niż w swoją głupotę.

Dzień przed konferencją Jarek napisał na Facebooku o naszych warsztatach i ktoś wstawił komentarz „Skonfrontujcie ich z własną twórczością – zdjęcia profilowe z gołymi pępkami u dziewczyn lub naprężone mięśnie pośladków u chłopaków nie udowadniają ich użyteczności dla pracodawców(…). Niby to takie oczywiste, ale nie dla wszystkich. Bo przecież takie foty ma wiele osób na swoich prywatnych kontach w serwisach społecznościowych. Czy, aby na pewno na prywatnych, bo od kiedy Facebook należy do Ciebie? Chyba że czegoś nie wiemy o wielkich przejęciach.

Waiting Room

Prawo do prywatności działa tylko w realu. Selfie w toalecie, czy życzenia urodzinowe na wallu – Najlepszego alkoholiku!!!!!  – coś mówią o tobie światu. Od jednego z uczestników szkoleń usłyszeliśmy  „To powiedźcie, czego konkretnie nie wolno”.  Chyba najlepsza będzie taka rada: wszystko można, ale nie wszystko przynosi korzyści.

W personal brandingu należy wziąć pod uwagę wiele czynników, między innymi: branżę, stanowisko, funkcje społeczne. Nauczyciel, programista PHP, księgowa, manager – każdy musi rozpatrzyć, co w sieci może szkodzić, a co pomaga. Internet to medium publiczne o skali nieporównywalnie większej niż prasa, radio i telewizja razem wzięte. A tyle ludzi traktuje internet, jak własną szufladę, którą w każdej chwili może zamknąć lub opróżnić z bałaganu. 

Przykłady bezmyślności w cyberprzestrzeni można wyliczać i wyliczać. Weźmy hashtagi używane w serwisach społecznościowych do kategoryzowania i zbierania informacji w danym temacie. Sensu stosowania podczas konferencji hashtaga NetVision14 nie trzeba uzasadniać, ale co powiecie na wrzucanie tagów #chlanie, #ćpanie, #kac, którym pochwalenie się w internecie jest w pewnych kręgach tak samo mile widziane jak zdobycie Mount Everestu. To nie koniec, równie modne jest #rzyganie i kilka innych, których moja ręka nie pozwala mi tu wypisać, nawet jako tak zwanych złych praktyk. Do tego dodać można #nudawpracy, #nudawpracyjakcholera czy nawet #nudzesiewpracyiwrzucamglupiezdjecia. Brawo, tylko dołączyć do CV i czekać na super oferty zatrudnienia!

Nadal myślisz, że to twoja prywatna sprawa co robiłeś, robisz czy będziesz robił po pracy. Racja. Tylko PO CO DZIELISZ SIĘ TYM W SIECI???? To chyba już nie jest odkrycie, że internet zmienił wszystko, dał nieograniczony w czasie i w przestrzeni dostęp do informacji. Nie dziwi więc fakt, że ludzie tracą pracę przez Facebooka, Twittera i inne wynalazki  naszych czasów.

Dlatego zacznij już dziś świadomie budować swoją markę osobistą w internecie. Odpowiedz sobie na pytanie, co chcesz, aby o tobie wiedział świat teraz, za pół roku, za 5 lat, za 20 lat. Czy na pewno chcesz w sieci prowadzić album rodzinny, czy warto budować swoje Ego na pół roznegliżowanymi fotami? I myśl, myśl co piszesz. To, że Facebook zadaje ci dość osobiste pytanie, nie znaczy, że musisz na nie odpowiadać. Nie bądź głupi, nie daj się wciągnąć w pułapkę Marka Zuckerberga.

Facebook Prywatnosc CV

Dziś jesteś tu, a gdzie i kim chcesz być w przyszłości…  Działaj tak, by  za X lat nie była konieczna zmiana tożsamości.

Gotowi do działania? To zaczynamy. Jak się przygotować do szukania wymarzonej pracy? Po pierwsze, przed wysłaniem CV sprawdź, co na twój temat jest w sieci.

Personal branding w internecie

Oto przydatne linki do wybranych narzędzi online.

Biznesowe portale społecznościowe

Daj się znaleźć i buduj swoją markę profesjonalisty w internecie. Zaprezentuj swoje doświadczenie, umiejętności, portfolio, zadbaj o rekomendacje. Stwórz profil  w biznesowych czy branżowych portalach.

Profesjonalne CV

Jeśli Twoje CV nigdy nie wyglądało estetycznie, nie masz zdolności graficznych, a edytowanie estetycznego dokumentu w Wordzie od zawsze cię przerastało, w internecie znajdziesz pomoc. Dwie doskonałe strony, które pomogą przygotować profesjonalne CV, od zera lub na podstawie profili w serwisach zawodowych.

CV poszukiwanie pracy

Stwórz CV przy pomocy edytora www.rezumey.pl

Kreatywne, nietypowe CV ma zwolenników i przeciwników, my uważamy, że do niektórych profesji świetnie pasuje. W rezumey.pl możesz stworzyć Curriculum Vitae w formie infografiki. Są też bardziej standardowe szablony. A oto inny przykład twórczego podejścia do szukania pracy.

Szukaj pracownika

Budowanie marki osobistej zajmuje trochę czasu. Potrzebne są wiedza, narzędzia, czas, strategia, ale przede wszystkim samoświadomość. Już dziś zatrudnij najlepszego eksperta od Public Relations. Samego siebie. Chyba, że ten osobnik w lustrze może kilkoma klikami zniszczyć twoją reputację. Wtedy nie ufaj jemu i pilnuj klawiatury. Bo wiecie co…internet nie jest zły, to ludzie, którzy go tworzą nie zawsze zachowują się godnie. Zupełnie jak w życiu. Budujmy więc lepszy wirtualny świat już dziś.

Tagi:

Na blogu przeczytasz również o

Brak wyników.

@igerstube czyli instagramowa telewizja
Nagroda w konkursie #MuseumWeek
Menu