Cittaslow – Barczewo zwiedzane w …biegu

Brak komentarzy

Tylekroć tędy przejeżdżaliśmy i za każdym razem mówiliśmy sobie, że po drodze na Mazury czy Podlasie, wstąpimy do Barczewa. Dotychczas nam się to nie udawało. Tym razem, choć na krótko, zatrzymaliśmy się w Barczewie. Miasteczko położone jest przy drodze nr 16 między Olsztynem a Mrągowem. Wracając z Mrągowa do Gdańska umówieni byliśmy jeszcze na spotkanie w stolicy Warmii.

barczewo-herb-miasteczko-atrakcja-studzienka-cittaslow-warmia-olsztyn-mragowo

Wizyta w miasteczku należącym do międzynarodowej sieci Cittaslow, to nie było niestety zwiedzanie w stylu slow life. Biegając po Starym Mieście w 20 minut Jarek zobaczył najważniejsze zabytki miasta. Alicja chora zostaje w samochodzie. Do tego mamy spotkanie. Więc trzeba mieć tempo. Zwiedzanie rozpoczęło się na Rynku Starego Miasta. Po środku barczewskiego rynku znajduje się neogotycki ratusz.

barczewo-ratusz-neogotycki-rynek-warmia

Z Rynku szybko nad rzekę Pisę i Staw Więzienny. Z jednej strony widok rozpościera się na zakład karny. Góruje nad nim wieża kościoła więziennego, pod jakże ciekawym wezwaniem – św. Dyzmy Dobrego łotra. Zakład powstał na terenie dawnego klasztoru franciszkanów. W początkach lat 80-tych XX wieku osadzeni tu byli między innymi Władysław Frasyniuk, Adam Michnik, Stefan Niesiołowski. Po długim pobycie zmarł tu w latach 80-tych  zbrodniarz hitlerowski Erich Koch.

barczewo-staw-wiezienny-zaklad-karny-pisa

Spacer wzdłuż lini brzegowej stawu i ekspresowa fotka na największą świątynię Barczewa – kościół św. Anny.

barczewo-kosciol-sw-anny-staw-cittaslow-warmia-zwiedzanie

Wracając z okolic więzienia przemierzam budynek będący jednocześnie bramą (ul. Klasztorna 5).

barczewo-brama-wiezienna-zwiedzanie-atrakcje

Tuż obok zbudowany w 1325 roku Kościół św. Andrzeja Apostoła. Bliski mi ze  względu na Willema van den Blocke’a. Jegomość znany między innymi, z działalności w Gdańsku. Brama Wyżynna to jego dzieło. W Barczewie stworzył nagrobek Andrzeja i Baltazara Batorych.

barczewo-kosciol-sw-andrzeja-pofranciszkanski

Niestety czasu coraz mniej. Pędzę poza Stare Miasto na drugą stronę wysokiego brzegu Pisy. Już jadąc autem moją uwagę zwróciło wzgórze i ceglana brama. To dawny katolicki cmentarz.

barczewo-wzgorze-cmentarz

Powrót do kościoła św. Anny i św. Szczepana, który został zbudowany w 1386 roku, przebudowany XVI i XVIII wieku.

barczewo-kosciol-gotycki-sw-anny-atrakcje-turystyczne-warmia

Na zakończenie wycieczki jeszcze jedno zdjęcie i refleksja.

barczewo-miasto-brama

Barczewo na pewno zasługuje na dłuższe zwiedzanie. Znajdziecie tu również dawną synagogę, dom rodzinny Feliksa Nowowiejskiego, w którym dziś znajduje się jego muzeum zwane Salonem Muzycznym. Warto zjechać z drogi nr 16 i zatrzymać się choć na chwilę w Barczewie.

Mówi się dużo o popularności biegania w Polsce, są nawet kluby Night Runners. Dzięki ekspresowej wizycie naszła mnie taka myśl, aby powstawały również kluby, które łączą zwiedzanie z bieganiem. Potrzebni będą to tego City Guide Runners, a sieć klubów mogłaby się nazywać np. Sightseeing Runners. Co o tym sądzicie? Czy ktoś w Polsce, albo gdzie indziej na świecie to organizuje?

Tagi: Barczewo, Cittaslow, Warmia, Warmińsko-Mazurskie

Na blogu przeczytasz również o

Z Elbląga przez Ełk do Grajewa #polskiedrogi

Znowu w drodze. Często podróżujemy służbowo i w zasadzie żadna odległość nie jest dla nas przeszkodą, żeby podjąć się pracy. Pakujemy się i wyruszamy dostatecznie wcześnie, by na czas dotrzeć do celu. Jednak tyle razy jeździliśmy tymi samymi drogami, że…

Chill out w Mrągowie

Mrągowo to nasz ulubiony przystanek między Podlasiem i Pomorzem. Kończymy pracę w Grajewie i…robię Alicji niespodziankę i nic nie mówię, gdzie zarezerwowałem nocleg. Wiem, że ona lubi hotel Mercure Mrągowo SPA & Resort. Mamy też tu swoje wspomnienia. Na pewno…

Śniadanie jej i śniadanie jego

Podróżujemy i fotografujemy nasze ulubione śniadania. W hotelach restauracjach i innych miejscach wyciągamy nasze smartphony, ciach i wrzucamy na Instagram. Śniadanie jej różni się od śniadania jego. Ilością i gatunkiem potraw. Noworoczny chillout na śniadaniu w Radisson Blu Airport Hamburg.…