Social media marketing na Foursquare

Geolokalizacja to najkrócej mówiąc usługa, która pozwala wskazać swoje położenie oraz innych obiektów. Aby korzystać z usługi trzeba posiadać smartfona z odpowiednią aplikacją. Serwisy oparte na geolokalizacji tworzą społeczności. W systemach można się meldować czyli dokonywać tzw. chek-in. Kto dobrowolnie się melduje? Ci którzy chcą podzielić się ze znajomymi swoim miejscem pobytu, informacjami i zdjęciami, udzielić porad innym i skorzystać z rabatów. Niektóre serwisy oferują dodatkowo lub przede wszystkim, zabawę i współzawodnictwo przyznając punkty i odznaki. W grę łatwo się wciągnąć, rywalizować można na przykład o tytuł Burmistrza (mayora) danego miejsca. Przeczytaj koniecznie Zostań Mayorem, zdobywaj odznaki i szukaj miejsc na Foursquare.

Do najpopularniejszych systemów geolokalizacyjnych należą Foursquare oraz Gowalla. W marcu 2010 w Polsce również Facebook wprowadził usługę gelokalizacyjną tzw. Facebook Places.

Dla branży turystycznej serwisy geolokalizacyjne stają się nowym atrakcyjnym narzędziem marketingowym. Ich użyteczność warto zaznaczyć przy wskazywaniu miejsc w pobliżu, kategoryzowaniu ich, rekomendowaniu ich, tworzeniu dedykowanych przewodników. Ciekawą funkcją jest możliwość wprowadzania własnych promocji i co jest istotne docieranie z informacją o nich, do tych, którzy są w pobliżu. Takie rabaty, nagrody, gratyfikacje mogą organizować hotele, restauracje, muzea czy punkty informacji turystycznej. Serwisy geolokalizacyjne cały czas się intensywnie rozwijają. Trendów nie można lekceważyć, dlatego dobrze znać zasady geolokalizacji i samemu zdecydować w jakim stopniu chce się z nich skorzystać.

Dlaczego warto korzystać z Foursquare

Poza informowaniem znajomych o miejscu, gdzie się znajdujemy, Foursqure ma coś jeszcze co powoduje, że chętniej z niego korzystam. Po pierwsze można układać listy obiektów np. swoich ulubionych restauracji, nietypowych atrakcji itp. i dzielić się nimi ze znajomymi. Po drugie Foursquare bazuje na grywalizacji co powoduje, że jest wciągającą zabawą. Za meldunki (check-in) otrzymujemy punkty, każde miejsce (venue) ma swojego burmistrza (Mayor) oraz zdobywamy odznaki (badge). Ze znajomymi rywalizujesz o liczbę punktów i tytuł mayora popularnych miejsc w mieście.

Prowadząc szkolenia często podróżuję po Polsce i jedną z pierwszych rzeczy jakie robię w nowym mieście, to szukam na Foursquare opinii znajomych o ciekawych miejscach. Sprawdzam też czy są tzw. Specials czyli oferty promocyjne. Dzięki temu znalazłem wiele interesujących miejsc i poznałem nowe osoby.

checkin-special-promocja-foursquare-social-media-marketing

W połowie zeszłego roku stworzyłem brandpage Visit Gdansk Oliwa foursquare.com/vstgdanskoliwa ze zdjęciami, poradami i przewodnikami , która ma już blisko 200 fanów. Wprowadziłem wiele obiektów do Foursquare, szczególnie w Gdańsku Oliwie i nie jestem szczęśliwy, gdy ktoś odbierze mi tytuł mayora np. mojej ulubionej restauracji czy atrakcji turystycznej.

Geolokalizacja i prywatność

Korzystam z Foursquare w sposób rozsądny, można powiedzieć, że mam swoją strategię na używanie takich narzędzi. Testuje je pod kątem marketingowym, biznesowym. Według mnie można doceniać rolę nowych mediów i jednocześnie chronić swoją prywatność. To od nas zależy, czy się zameldujemy. Możemy nie włączać aplikacji. Tak samo jest  z innymi serwisami, w dużej mierze użytkownik decyduje na ile upublicznia swoją prywatność.

Jeśli korzysta się z tego narzędzia rozsądnie (np. nie oznacza swojego domu) to przynosi wiele zabawy, pozwala poznać nowych ludzi i skorzystać z porad innych klientów. Firmy i instytucje muszą się przyzwyczaić, że są na bieżąco oceniane przez klientów. Ten trend trzeba znać, rozumieć i dostosować się do niego.

Co to jest Foursquare Day?

Globalne święto użytkowników usługi lokalizacyjnej Foursquare nazywa się Foursquare Day, w skrócie 4sq Day. W Polsce na razie jest to zabawa pasjonatów, ale w innych krajach jest często wykorzystywanym narzędziem promocji. Na całym świecie 16 kwietnia z okazji 4sqDay w blisko 2 000 miejscowościach spotka się ponad 15 000 użytkowników aplikacji Foursquare. W Gdańsku zorganizowałem pierwsze spotkanie w Polsce.

Promocja na Foursquare

Dla takiego obiektu jak restauracja, hotel, muzeum aktywna promocja obiektu w Foursquare w bezpośredni sposób przekłada się na sprzedaż. Jeśli miejsce jest popularne, ma dużo meldunków lub wprowadzi akcje promocyjne, to może trafić z przekazem marketingowym, ofertą do nowych osób. Pierwszym hotelem w Gdańsku, który promuje się na Foursquare jest Hotel Hanza. W restauracji Kokieteria można otrzymać rabat za check-in. Również tutaj 16 kwietnia zorganizowałem pierwsze spotkanie fanów Foursquare w Polsce.

Również Informacja Turystyczna w Gdańsku prowadzi działania promocyjne skierowane do turystów i mieszkańców oraz przygotowała promocje dla użytkowników Foursquare i Karty Turysty.

Miasto Gdańsk niedawno stworzyło oficjalny profil miasta na Foursquare. To interesująca inicjatywa i jedna pierwszych w Polsce i jestem ciekaw jej efektów. Na razie prowadzony jest brand page InGdansk w wersji angielskiej. Sądzę, że o sukcesie będzie można mówić, gdy uda zbudować dużą społeczność, która będzie dzieliła się z innymi opiniami, zdjęciami i poradami. Nie ma już konsumentów, którzy biernie przyjmowali informacje, w tym komunikaty marketingowe. Teraz, klienci (prosumenci) chcą też tworzyć treści, w działaniach marketingowych to trzeba uwzględnić.

Dla organizacji turystycznych, miast czy regionów to szansa na promowanie danego miejsca i jego atrakcji w nowy sposób, zgodny z trendami. Mogą tworzyć przewodniki turystyczne, również bardzo specjalistyczne. To pozwala uniknąć kosztów druku i co ważne, dynamicznie modyfikować przewodnik, na przykład, gdy przybywa atrakcji. Dzięki temu turyści mogą zwiedzać z urządzeniami mobilnymi, zlokalizować atrakcje, przeczytać krótki opis, dodać porady. Można również oferować zniżki na usługi.

Pierwszą organizacją turystyczną w Polsce, która rozpoczęła działania promocyjne regionu na Foursquare była Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna, która w zeszłym roku stworzyła stronę  https://foursquare.com/centralpoland ze zdjęciami i poradami dotyczącymi 50 najciekawszych atrakcji województwa. Podobne działania można zaobserwować także w Toruniu, Warszawie, Bydgoszczy, Poznaniu oraz w Gdańsku – inicjatywy Urzędu Miejskiego oraz Gdańsk Convention Bureau https://foursquare.com/gdanskregioncvb

Inne przykłady stron na Foursquare

 

Geolokalizacja trend czy rzeczywistość

Gdy trzy lata temu na szkoleniach pytałem, co to jest Facebook i kto go używa do celów prywatnych lub służbowych, niewiele osób podnosiło ręce. Dziś jest podobnie z Foursquare. Sądzę analizując trendy, styl życia, rozwój rynku smartfonów, że za rok, dwa, również i to medium społecznościowe ma szansę na zdobycie popularności w Polsce.

Załóż konto na Foursquare - społecznościowym serwisie opartym na geolokalizacji i grywalizacja

Załóż konto na Foursquare – społecznościowy serwis oparty na geolokalizacji i grywalizacji

Wiele właścicieli czy osób zarządzających nie jest świadomych, że ich obiekty znajdują się w Foursquare z wstawionymi przez użytkowników zdjęciami i opiniami. Na razie jest to nieliczna, ale szybko rosnąca grupa szukająca polecanych przez Foursqaure miejsc, gdzie można ciekawie spędzić czas.

Menu

Pin It on Pinterest