Social media marketing na Foursquare

Brak komentarzy

Geolokalizacja to najkrócej mówiąc usługa, która pozwala wskazać swoje położenie oraz innych obiektów. Aby korzystać z usługi trzeba posiadać smartfona z odpowiednią aplikacją. Serwisy oparte na geolokalizacji tworzą społeczności. W systemach można się meldować czyli dokonywać tzw. chek-in. Kto dobrowolnie się melduje? Ci którzy chcą podzielić się ze znajomymi swoim miejscem pobytu, informacjami i zdjęciami, udzielić porad innym i skorzystać z rabatów. Niektóre serwisy oferują dodatkowo lub przede wszystkim, zabawę i współzawodnictwo przyznając punkty i odznaki. W grę łatwo się wciągnąć, rywalizować można na przykład o tytuł Burmistrza (mayora) danego miejsca. Przeczytaj koniecznie Zostań Mayorem, zdobywaj odznaki i szukaj miejsc na Foursquare.

Do najpopularniejszych systemów geolokalizacyjnych należą Foursquare oraz Gowalla. W marcu 2010 w Polsce również Facebook wprowadził usługę gelokalizacyjną tzw. Facebook Places.

Dla branży turystycznej serwisy geolokalizacyjne stają się nowym atrakcyjnym narzędziem marketingowym. Ich użyteczność warto zaznaczyć przy wskazywaniu miejsc w pobliżu, kategoryzowaniu ich, rekomendowaniu ich, tworzeniu dedykowanych przewodników. Ciekawą funkcją jest możliwość wprowadzania własnych promocji i co jest istotne docieranie z informacją o nich, do tych, którzy są w pobliżu. Takie rabaty, nagrody, gratyfikacje mogą organizować hotele, restauracje, muzea czy punkty informacji turystycznej. Serwisy geolokalizacyjne cały czas się intensywnie rozwijają. Trendów nie można lekceważyć, dlatego dobrze znać zasady geolokalizacji i samemu zdecydować w jakim stopniu chce się z nich skorzystać.

Dlaczego warto korzystać z Foursquare

Poza informowaniem znajomych o miejscu, gdzie się znajdujemy, Foursqure ma coś jeszcze co powoduje, że chętniej z niego korzystam. Po pierwsze można układać listy obiektów np. swoich ulubionych restauracji, nietypowych atrakcji itp. i dzielić się nimi ze znajomymi. Po drugie Foursquare bazuje na grywalizacji co powoduje, że jest wciągającą zabawą. Za meldunki (check-in) otrzymujemy punkty, każde miejsce (venue) ma swojego burmistrza (Mayor) oraz zdobywamy odznaki (badge). Ze znajomymi rywalizujesz o liczbę punktów i tytuł mayora popularnych miejsc w mieście.

Prowadząc szkolenia często podróżuję po Polsce i jedną z pierwszych rzeczy jakie robię w nowym mieście, to szukam na Foursquare opinii znajomych o ciekawych miejscach. Sprawdzam też czy są tzw. Specials czyli oferty promocyjne. Dzięki temu znalazłem wiele interesujących miejsc i poznałem nowe osoby.

checkin-special-promocja-foursquare-social-media-marketing

W połowie zeszłego roku stworzyłem brandpage Visit Gdansk Oliwa foursquare.com/vstgdanskoliwa ze zdjęciami, poradami i przewodnikami , która ma już blisko 200 fanów. Wprowadziłem wiele obiektów do Foursquare, szczególnie w Gdańsku Oliwie i nie jestem szczęśliwy, gdy ktoś odbierze mi tytuł mayora np. mojej ulubionej restauracji czy atrakcji turystycznej.

Geolokalizacja i prywatność

Korzystam z Foursquare w sposób rozsądny, można powiedzieć, że mam swoją strategię na używanie takich narzędzi. Testuje je pod kątem marketingowym, biznesowym. Według mnie można doceniać rolę nowych mediów i jednocześnie chronić swoją prywatność. To od nas zależy, czy się zameldujemy. Możemy nie włączać aplikacji. Tak samo jest  z innymi serwisami, w dużej mierze użytkownik decyduje na ile upublicznia swoją prywatność.

Jeśli korzysta się z tego narzędzia rozsądnie (np. nie oznacza swojego domu) to przynosi wiele zabawy, pozwala poznać nowych ludzi i skorzystać z porad innych klientów. Firmy i instytucje muszą się przyzwyczaić, że są na bieżąco oceniane przez klientów. Ten trend trzeba znać, rozumieć i dostosować się do niego.

Co to jest Foursquare Day?

Globalne święto użytkowników usługi lokalizacyjnej Foursquare nazywa się Foursquare Day, w skrócie 4sq Day. W Polsce na razie jest to zabawa pasjonatów, ale w innych krajach jest często wykorzystywanym narzędziem promocji. Na całym świecie 16 kwietnia z okazji 4sqDay w blisko 2 000 miejscowościach spotka się ponad 15 000 użytkowników aplikacji Foursquare. W Gdańsku zorganizowałem pierwsze spotkanie w Polsce.

Promocja na Foursquare

Dla takiego obiektu jak restauracja, hotel, muzeum aktywna promocja obiektu w Foursquare w bezpośredni sposób przekłada się na sprzedaż. Jeśli miejsce jest popularne, ma dużo meldunków lub wprowadzi akcje promocyjne, to może trafić z przekazem marketingowym, ofertą do nowych osób. Pierwszym hotelem w Gdańsku, który promuje się na Foursquare jest Hotel Hanza. W restauracji Kokieteria można otrzymać rabat za check-in. Również tutaj 16 kwietnia zorganizowałem pierwsze spotkanie fanów Foursquare w Polsce.

Również Informacja Turystyczna w Gdańsku prowadzi działania promocyjne skierowane do turystów i mieszkańców oraz przygotowała promocje dla użytkowników Foursquare i Karty Turysty.

Miasto Gdańsk niedawno stworzyło oficjalny profil miasta na Foursquare. To interesująca inicjatywa i jedna pierwszych w Polsce i jestem ciekaw jej efektów. Na razie prowadzony jest brand page InGdansk w wersji angielskiej. Sądzę, że o sukcesie będzie można mówić, gdy uda zbudować dużą społeczność, która będzie dzieliła się z innymi opiniami, zdjęciami i poradami. Nie ma już konsumentów, którzy biernie przyjmowali informacje, w tym komunikaty marketingowe. Teraz, klienci (prosumenci) chcą też tworzyć treści, w działaniach marketingowych to trzeba uwzględnić.

Dla organizacji turystycznych, miast czy regionów to szansa na promowanie danego miejsca i jego atrakcji w nowy sposób, zgodny z trendami. Mogą tworzyć przewodniki turystyczne, również bardzo specjalistyczne. To pozwala uniknąć kosztów druku i co ważne, dynamicznie modyfikować przewodnik, na przykład, gdy przybywa atrakcji. Dzięki temu turyści mogą zwiedzać z urządzeniami mobilnymi, zlokalizować atrakcje, przeczytać krótki opis, dodać porady. Można również oferować zniżki na usługi.

Pierwszą organizacją turystyczną w Polsce, która rozpoczęła działania promocyjne regionu na Foursquare była Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna, która w zeszłym roku stworzyła stronę  https://foursquare.com/centralpoland ze zdjęciami i poradami dotyczącymi 50 najciekawszych atrakcji województwa. Podobne działania można zaobserwować także w Toruniu, Warszawie, Bydgoszczy, Poznaniu oraz w Gdańsku – inicjatywy Urzędu Miejskiego oraz Gdańsk Convention Bureau https://foursquare.com/gdanskregioncvb

Inne przykłady stron na Foursquare

 

Geolokalizacja trend czy rzeczywistość

Gdy trzy lata temu na szkoleniach pytałem, co to jest Facebook i kto go używa do celów prywatnych lub służbowych, niewiele osób podnosiło ręce. Dziś jest podobnie z Foursquare. Sądzę analizując trendy, styl życia, rozwój rynku smartfonów, że za rok, dwa, również i to medium społecznościowe ma szansę na zdobycie popularności w Polsce.

Załóż konto na Foursquare - społecznościowym serwisie opartym na geolokalizacji i grywalizacja

Załóż konto na Foursquare – społecznościowy serwis oparty na geolokalizacji i grywalizacji

Wiele właścicieli czy osób zarządzających nie jest świadomych, że ich obiekty znajdują się w Foursquare z wstawionymi przez użytkowników zdjęciami i opiniami. Na razie jest to nieliczna, ale szybko rosnąca grupa szukająca polecanych przez Foursqaure miejsc, gdzie można ciekawie spędzić czas.

Tagi: , , , , , , , , , , , ,

Na blogu przeczytasz również o

Ranking Instagram w Polsce społeczności Igers

Ranking Instagram w Polsce – społeczności Instagramers 2016

Dwa lata temu opublikowałem infografikę dotyczącą społeczności Instagramers w Polsce. Zobaczycie ją we wpisie Ranking Instagram w Polsce – społeczności Igers. Co się zmieniło przez dwa lata? Instagram jest o wiele popularniejszą platformą społecznościową. Profile społeczności w Polsce na Instagramie mają…

Największy kontenerowiec w Gdańsku

Dziś urodziny Jarka i dzień spędzamy na plaży na Stogach. Okazja jest podwójna. Dziś do gdańskiego portu DCT (Deepwater Container Terminal) wpłynął największy kontenerowiec na świecie. Większe od niego są tylko tankowce. Statek Maersk Mc-Kinney Møller to kontenerowiec klasy Triple-E. Kontenerowiec…
Stadion w Gdańsku trzy dni przed rozpoczęciem Euro2012

Stadion w Gdańsku trzy dni przed rozpoczęciem Euro2012

Odwiedziliśmy stadion PGE Arena w Gdańsku na trzy przed rozpoczęciem Euro 2012- mistrzostw Europy w piłce nożnej. Gdansk Welcomes you Euro2012. Takim hasłem wita się kibiców przy stadionie PGE Arena w Gdańsku. Stadion wygląda niesamowicie. Założenia architekta dotyczące bryły stadionu jako…
To już koniec Euro 2012. Finał Hiszpania – Włochy w Strefie Kibica w Warszawie
GoPro HD HERO 2 najmniejsza kamera nagrywająca video w formacie full HD
Menu