Syrenka jest jednym ze znaków rozpoznawalnych Warszawy. To legendarna postać pół kobiety- pół ryby. W stolicy są trzy pomniki Syrenki. Jeden stoi nad Wisłą, przy Wybrzeżu Kościuszkowskim. Drugi znajduje się na Rynku Starego Miasta, a trzeci przy ulicy Karowej. Syrenka obecna jest także w herbie i logo miasta. Symbolu miasta nie mogło też zabraknąć podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Z okazji Euro 2012 w Warszawie pojawiło się 16 nowych pomników Syrenek. Zostały one ustawione w kilkunastu atrakcyjnych lokalizacjach. Każdy kraj reprezentowany w turnieju ma swoją Syrenkę występującą w narodowych barwach.
Okolicznościowe, narodowe Syrenki współtworzyli kibice za pomocą aplikacji na Facebooku. Na części cokołu i tarczy każdej rzeźby umieszczone zostały zdjęcia z profilu kont internautów. W ramach akcji przygotowano także spot viralowy.
Anglojęzyczny fan page Warszawy (www.facebook.com/Warsaw), na którym prowadzona była kampania polubiło ponad 43 tysiące fanów. Internauci do 30 maja mogli dodawać swoje zdjęcia.
W drugiej odsłonie syrenkowej kampanii od 31 maja do 3 czerwca trwała „Bitwa o miejsce”. Internauci głosując wskazali, w którym miejscu stolicy stanie ich narodowa syrenka. Kibice wybierali lokalizacje spośród 12 punktów turystycznych zaproponowanych przez miasto. Jedynie lokalizacja syrenek z Polski, Ukrainy, Rosji oraz Grecji została z góry określona na terenie warszawskiej Strefy Kibica. Specjalna aplikacja na Facebooku umożliwiała śledzenie losów poszczególnych Syrenek.
W każdej chwili można było sprawdzić, mieszkańcy których krajów oddali najwięcej głosów. Dodatkowo po 31 maja, dostępna była wirtualna mapa stolicy z wybranymi przez internautów miejscami usytuowania Syrenek Narodowych z ich opisem, zdjęciami i modelem Syrenki w 3D.
Syrenki ubrane w narodowe barwy pojawiły się w ciekawych miejscach w Warszawie w skali 1:1, po zakończeniu głosowania od 7 czerwca, w dniu inauguracji warszawskiej Strefy Kibica. Można powiedzieć, że na czas Euro 2012 powstał nowy Szlak Warszawskich Syrenek . Zobacz Galerię Szesnastu Warszawskich Syrenek
Celem projektu było nietuzinkowe powitanie Gości przybywających do Warszawy. Na cokole każdej rzeźby wydnieje napis: „Serdecznie witamy” w danym języku oraz zachęcenie do spaceru szlakiem Syrenek Narodowych podczas EURO 2012. Zobacz Film Warsaw Mermaids .
Dodatkowo poprzez fotokody umieszczone na pomnikach na telefon komórkowy można było pobrać mobilny przewodnik po Warszawie dostępny w 14 wersjach językowych. Aplikacja zawiera: opis atrakcji turystycznych, mapę Warszawy w wersji online i offline, informacje o aktualnych imprezach i wydarzeniach w Strefie Kibica oraz bieżącą prognozę pogody. Istnieje również możliwość planowania trasy zwiedzania.
W punktach informacji turystycznej dostępne były również tradycyjne mapki z lokalizacją16 syrenek w Warszawie. (Zobacz także Mistrzowskie Warszawskie Syrenki – Przewodnik na Foursquare)
Jak twierdzi Urząd Miasta Warszawy spersonalizowane wizerunki Syrenki to wizytówka Warszawy multikulturalnej, gościnnej i nowoczesnej. Do realizacji projektu wykorzystano Internet i aplikacje mobline – nowe technologie, bliskie młodym ludziom. Jednocześnie to kampania zintegrowana i oparta na poszerzonej rzeczywistości. Narodowe Syrenki miały wzmocnić znaczenie symbolu Warszawy w świadomości przyjezdnych.
Źródło: Informacja prasowa UM Warszawy oraz opracowanie własne